سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و روایت شده است که حضرتش روزى میان یاران خود نشسته بود . زنى زیبا بر آنان بگذشت و حاضران دیده بدو دوختند . پس فرمود : ] همانا دیدگان این نرینگان به شهوت نگران است و این نگریستن موجب هیجان . پس هر یک از شما به زنى نگرد که او را خوش آید با زن خویشش نزدیکى باید ، که او نیز زنى چون زن وى نماید . [ مردى از خوارج گفت خدا این کافر را بکشد چه نیک فقه داند . مردم براى کشتن او برخاستند ، امام فرمود : ] آرام باشید ، دشنام را دشنامى باید و یا بخشودن گناه شاید . [نهج البلاغه]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اعزام 1500 تیم پزشکی به مناطق محروم کشور

رییس سازمان بسیج سازندگی فعالیت اردوهای هجرت را تشریح کرد

اعزام 1500 تیم پزشکی به مناطق محروم کشور

همواره این سو ال مطرح است که بسیج سازندگی با جهاد سازندگی ابتدای انقلاب چه تشابه و تمایزی دارد؟ باید گفت تشابه اصلی در نقش و کارکرد احیای ارزش های جهادی است، علاوه بر آن تشابه فعالیت های بسیج سازندگی با جهاد سازندگی سابق در خدمات رسانی و محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم است ولی نقطه تمایز آن این است که وظیفه ذاتی جهاد سازندگی سابق، عمران و آبادانی روستاها بود که در سنوات بعد این وظایف به دستگاههای دولتی محول شد، بسیج سازندگی با گذشت 8سال ازفعالیتش، در دو سال اخیردرقالب اردوهای هجرت (و با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان) در همه عرصه ها اعم از آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه ای، خدمات رسانی، عمرانی، مرمت بهسازی و زیباسازی مدارس وارد شده که خدمات رسانی و محرومیت زدایی از کشوراز نتایج آن بوده است. به منظور آشنایی با کم و کیف فعالیت های این سازمان در تابستان امسال با سردار مجید خراسانی رئیس سازمان بسیج سازندگی گفتگویی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد.
ضمنا از خبرنگاران مرکز اطلاع رسانی بسیج سازندگی که در زمینه تهیه خبر،گزارش ومصاحبه اردوهای هجرت مارا یاری کردند تشکر و قدردانی می کنیم.

¤ طی سالهای اخیردر عملکرد سازمان بسیج سازندگی چه تغییراتی صورت گرفته است ؟

بحمدالله عملکرد سازمان بسیج سازندگی از سنوات گذشته تا کنون سیر صعودی داشته به نحوی که در سال 1379 سازمان بسیج سازندگی 2 میلیون نفرروز را تحت پوشش قرار داده است و در سال 1385 این رقم به ده میلیون نفرروز کار در عرصه های بهسازی و زیباسازی مدارس، منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری، بهداشت درمان، خدمات رسانی، عمرانی، آموزش علمی و کلاسهای تقویتی رسیده است و انشاءالله تا پایان امسال به 15 میلیون نفر روز خواهد رسید و از نظر تنوع نیز سال های قبل حدود 3 عرصه فعال بوده، ولی امسال حدود 10 عرصه فعال است.

¤برخی فعالیت سازمان بسیج سازندگی را نوعی فعالیت اقتصادی می دانند ومطرح می کنند که این نوع فعالیتها به چهره بسیج ضربه می زند، شما این موضوع را چگونه تحلیل می کنید؟

بسیج سازندگی صرفا در پروژه های کوچک و زودبازده فعالیت دارد . نه اجرای پروژه های پیچیده و تخصصی، این فعالیت ها با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان، خدمات رسانی و محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم و ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان انجام می گیردو مختص به بسیجیان نیز نمی باشد و عامه جوانان دانشجو و دانش آموز می توانند در این طرح ها شرکت نمایند و به هیچ وجه در نیروی مقاومت به این فعالیتها به دید فعالیت اقتصادی و درآمد زایی نگاه نمی شود و بیشترین کارکرد آن اجتماعی- فرهنگی و از جنس محرومیت زدایی است وهزینه های آن توسط دولت تامین می گردد.

¤ آیا برای برگزاری اردوهای هجرت هزینه ای نیز از مراکز خاص دریافت می کنید؟

اعتبارات آن توسط دولت تامین می شود و برابر بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 1386 در اعتبارات سازمان ملی جوانان پیش بینی گردیده است که با استفاده از این اعتبارات و مقدورات نیروی مقاومت بسیج اقدام می شود البته هزینه های مربوط به تامین مصالح، ابزارکار و حق الزحمه مربیان و استادکاران از دستگاههای اجرایی کشور اخذ می گردد و اعتبارات سازمان ملی جوانان صرفاً هزینه های مصرفی و فرهنگی جوانان شرکت کننده در طرح را پوشش می دهد.

¤ آیا در برنامه های طرح هجرت 3 رویکرد های تخصصی هم گنجانده شده است یا نه؟

یکی از اهداف طرح آشنایی جوانان با تخصص های مختلف در زمان کوتاه می باشد. رویکرد تخصصی قطعاً مد نظر می باشد ولی میزان آن بستگی به نوع و جنس شرکت کنندگان و نوع عرصه فعالیت عزیزان دارد که زیر نظر مربیان و استادکاران داوطلب که عمدتاً از بین مهندسین، فرهنگیان و دانشجویان و طلاب بسیجی انتخاب می شوند، فعالیت می کنند. قبل از شروع کار در هر عرصه، آموزش مقدماتی و توجیهی نیز به شرکت کنندگان داده می شود که بعضاً منجر به صدور گواهینامه از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز می شود.

¤ارائه آموزش های فنی وحرفه ای به مردم در روستاها با چه اهدافی انجام می گیرد؟

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 حدود 5/31درصد جمعیت کل کشور در روستاها زندگی می کنند،که این آماردرسال 1375 حدود 7/38درصد و درسال 1365نزدیک به 7/45درصد بوده است ، این امر حاکی از مهاجرت شدید از روستاها به شهرها است که علت اصلی آن بیکاری و اشتغال است لذا در صورت عدم برنامه ریزی صحیح برای کاهش بیکاری در روستاها و عدم افزایش سطح درآمد آنها، مهاجرت روستاییان به شهرها همچنان شتاب می گیرد و در شهرها نیز شاهد آسیب های مختلف اجتماعی از جمله حاشیه نشینی و غیره خواهیم بود، لذا ارائه آموزش های فنی و حرفه ای زمینه ساز ایجاد فرصت های شغلی پایدار در روستاها خواهد شد.

¤آیا برگزاری اردوهای جهادی صرفه اقتصادی هم دارد یا خیر؟

هدف اصلی اردوها،غنی سازی اوقات فراغت جوانان است. موضوع صرفه اقتصادی به عنوان یک کار اقتصادی صرف مدنظر نیست ولی با عنایت به اینکه اجرای اردوها، اثرات مثبت بسیاری دارد در عمل قطعاً این اقدام برای دولت و کشور از جنبه های مختلف صرفه اقتصادی هم دارد.

¤ به صورت مشخص در اردوهای هجرت امسال چه فعالیت هایی انجام گرفت؟

برگزاری آموزشهای فنی و حرفه ای : امسال برای اولین بار بصورت گسترده در سراسر کشور دوره های آموزش فنی و حرفه ای را در روستاها و مناطق محروم و شهرهای کوچک کشور برگزار نمودیم. این کار بزرگ و ارزشمند با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی انجام گرفت.تاکنون با بکار گیری 3هزار و352 نفر مربی داوطلب بسیج فرهنگیان با 732هزارو 685نفر روز بالغ بر 1828 دوره ی آموزش فنی و حرفه ای برگزار گردیدو بیش از 32 هزارو838 نفر دختر و پسر دراین دوره ها و کارگاه ها شرکت نمودند واین برنامه در طول سال هم ادامه خواهد داشت. این کارگاهها در رشته های کشاورزی و خدمات فنی برگزار می شود.
بهسازی مدارس : قریب به10هزار مدرسه درسراسر کشور مورد مرمت، بهسازی و زیباسازی قرار گرفت. در این عرصه بیش از 79 هزار دانش آموز به میزان یک میلیون و 14هزارو308 نفرروزکار به همراه 3 هزار و 171 نفر ازمعلمین، مربیان و استادکاران فرهنگی و داوطلب بسیج فرهنگیان فعالیت داشتند. تعمیر میز و نیمکت و صندلی و رنگ آمیزی کلاسها، برق کشی، لوله کشی، دیوار نویسی، تعمیر سرویسهای بهداشتی و آبخوریها از جمله این فعالیتها بود که دراین عرصه صورت گرفت. لازم به یادآوری است که199 طلبه برای عزیزان دانش آموز برنامه های فرهنگی و اقامه نماز جماعت داشتند.
برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی در مناطق محروم: با بکارگیری4 هزارو754 معلم داوطلب در مناطق محروم روستایی کلاس های جبرانی، تقویتی و تجدیدی بر گزار کردیم. کلاس های تقویت بنیه علمی جوانان از دیگر برنامه های بسیج فرهنگیان بودکه در قالب اردو های هجرت3 انجام گرفت. با برگزای یک هزارو 669 کلاس بیش از8 هزار و200 نفر از جوانان روستاها ومناطق محروم و دورافتاده کشور توانستند از کلاس های آن استفاده نمایند. درمجموع یک میلیون و680 هزارو636 نفرروز دانش آموز توانستند از کلاسهای تقویتی استفاده کنند.
اعزام تیمهای پزشکی به مناطق دورافتاده : در 6ماه اول سال جاری بیش از 8 هزارو 513 پزشک عمومی و متخصص و کادر پزشکی به همراه نیروهای پشتیبانی و دانشجویان مرتبط با آن رشته در قالب یک هزارو491 تیم پزشکی به روستاها و مناطق محروم اعزام شدند. معاینه، بیماریابی، توزیع داروی رایگان و ارائه آموزشهای بهداشتی از جمله مهمترین فعالیتهای این تیمهای پزشکی بود. این تیمهادر مجموع به 134 هزارو550 نفر خدمات تخصصی، عمومی، جراحی و آزمایشگاهی ارایه نمودند و مبلغ 835 میلیون و 21هزار و 638 ریال دارو رایگان نیز بین بیماران توزیع گردید.
عرصه منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری : با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بیش از 40 هزارنفراز جوانان با 509هزار و 678نفرروز دانش آموز و دانشجو در عرصه منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری بکارگیری شدند وفعالیت در این عرصه در طول سال ادامه دارد.توزیع بسته های غذایی و بهداشتی در روستاهای مناطق محروم کشور بویژه در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کردستان با همکاری جمعیت هلال احمر و کمیته امداد حضرت امام (ره) توسط جوانان به میزان 146 هزارو 968 نفرروز کار از دیگر فعالیت های جوانان می باشد.
عرصه عمرانی و آبادانی: احداث 109 باب مدرسه کوچک روستایی، 442 مورد آبرسانی ( شامل احداث منابع آب، احداث و بهسازی کانالهای آبرسانی جهت تامین آب شرب و کشاورزی و لوله گذاری قنوات)، احداث 9 مسجد و حسینیه، تعمیر ومرمت 103 مسجد، حسینیه و نمازخانه ، احداث و یا مرمت 25 باب خانه عالم روستایی واحداث و مرمت 19 باب خانه نیازمندان واحداث 49 باب خانه بهداشت و خانه پزشک، 9 حمام و سرویس بهداشتی، احداث یک واحد خوابگاه شبانه روزی، تامین روشنایی و مرمت 2 مورد راه روستایی از جمله فعالیت هایی است که درقالب اردوهای هجرت توسط بیش از 3هزار نفر از دانشجویان و دانش آموزان و مهندسین داوطلب بسیج مهندسین انجام گرفته و این فعالیت ها همچنان تا آخر سال 86 ادامه دارد.هم چنین این سازمان در طول تابستان در کل کشور موفق به حمایت و اعزام قریب به 200 گروه دانشجویی جهت انجام فعالیت های آموزشی، فرهنگی و عمرانی نیز گردید.

¤وسخن پایانی.....

جوانان از طرح هجرت استقبا ل بسیار خوبی نموده اند و این طرح در سطح جامعه هم بازتاب خوبی داشته است. ریاست محترم جمهور و روسای دستگاه های اجرایی کشور بویژه سازمان ملی جوانان از روند کار راضی هستند. من چشم انداز این طرح رابسیار عالی می بینم و مانعی هم بر سر راه این طرح نیست. البته مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه مطرح می شود. آیا بهتر نیست به جای اینکه این طرح توسط جوانان انجام شود در قالب پیمانکاری و به صورت کارگری و کارفرمایی صورت گیرد که خیلی دردسر برای دستگاههای اجرایی نداشته باشد!؟ به نظر می رسد این نوع افراد با دید غنی سازی اوقات فراغت به این طرح نگاه نمی کنند که امیدواریم در سال آینده این نگاه ها به سرعت تعدیل شده و مشکلات نیز مرتفع گردد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( یکشنبه 86/7/22 :: ساعت 10:27 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 156006
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب