سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت باش نه از روی گنگی که سکوت زیور دانشمند و پوشش نادان است . [امام علی علیه السلام]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کلاس عاشورایی مدرسه عشق

 فرمانده گردان عاشورای نمونه کشوری :

کلاس عاشورایی مدرسه عشق

گردان 106 عاشورای حوزه مقاومت بسیج 12 ناحیه شهید بهشتی شهرستان کرج در سال 1385 توانسته است برای دومین بار به عنوان گردان نمونه کشوری معرفی شود. «محمدرضا کاظم خانی» فرمانده این گردان بعد از لطف خدا و تلاش خالصانه نیروها یکی از عوامل کسب این موفقیت را مدیریت و حمایت های فرمانده حوزه 12 می داند و در این باره می گوید:« از آنجایی که گردانهای عاشورا مستقیما زیرنظر فرمانده حوزه فعالیت می کنند، اگر دوستی و رفاقت بین فرماندهان حوزه و گردان نباشد نتیجه ای مطلوب حاصل نخواهد شد. حتی اگر فرمانده ناحیه کمک کند! در بحث امکانات و هماهنگی فرمانده حوزه مقاومت نقش بسزایی داشت و فکر فرمانده گردان و ارکان آن فقط در کارهای عملیاتی و اجرایی گردان متمرکز گردید.» وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی گردانهای عاشورا نشات گرفته از فرهنگ عاشورا است که در آن معنویت و ایثار حرف اول و آخر را می زند می گوید:« در گردان به طور مداوم با دو هدف عمده یعنی ایجاد روحیه شهادت طلبی و تعمیق ایمان آگاهانه کلاسهای عقیدتی برگزار می کنیم و این کلاسها بوسیله اساتید مجرب اداره می گردد.»
کاظم خانی مشورت با صاحب نظران و پیشکسوتان جبهه و جنگ را یکی دیگر از عوامل کسب عنوان نمونه کشوری گردان می داند و می افزاید:« در ابتدای هر سال ارکان گردان برنامه ریزی یک ساله آتی خود را در جلسه ای ارائه می دهند و بعد از آنکه ارزیابی و تائید شد برای اجرای آن همه باهم دست به دست هم می دهیم.» فرمانده گردان 106 عاشورای کرج عقیده دارد فرماندهی در بسیج، فرماندهی امر و نهی نیست و نفوذ در قلبهاست و درباره چگونگی حفظ و نگهداری نیروها خاطرنشان می کند:« درگردان هیچ اهرم فشاری بر نیروها وجود ندارد. بسیج مدرسه عشق است و هرکس به خاطر دل خودش می آید بی آنکه منتی بر کسی داشته باشد و نیروها حاضر به جانفشانی هستند و از وقت و کار و خانواده خود می گذرند و چه بسیار که از جیب خود نیز هزینه می کنند. در واقع ایجاد صمیمیت با نیروها مهمترین عامل حفظ نیرو است. در گردان ما در اجرای کارهای رزمی و یدی همیشه فرمانده نفر اول است و نمی ایستد و فرمان بدهد بنابراین دیگر نیازی به گفتن نیست، وقتی که نیروهای بسیج گردان مشاهده می کنند فرمانده در متن یک حرکت قرار دارد آنها هم وارد میدان می شوند و کمک می کنند.» وی ادامه می دهد:« اگر فرمانده در جایگاه خود تخصص داشته باشد و روان شناس هم باشد با تلفیق این دو می تواند اطمینان نیرو را جلب کند. به علاوه یک کادرسازی هم لازم است. نیروهای ما یاد گرفته اند فرمانده گردان هر که باشد دوست داشته باشند. یعنی نباید علاقه شان به یک شخص خاص چنان باشد که در فقدان او کارها کمرنگ شود. مثلا نباید با شهادت یا نبود یک فرمانده نیروها از هم بپاشند.»
اهمیت به آموزشهای تخصصی در گردان و تداوم آنها از مواردی است که کاظم خانی بدان تاکید دارد و می گوید: «آموزشهایی مثل دوشکا، توپ 106، قناسه، تک تیرانداز ها، آرپی جی 7 و امداد نجات باید به خوبی صورت گیرد و هر نیروی گردان باید در وظیفه خودش مهارت داشته باشد تا در زمان بحران بتواند آن فنون را بکار گیرد. به گفته فرمانده گردان 106 کرج برنامه های مافوق همچون آموزش غواصی، راپل کوهستان، هوابرد، چتربازی و ... درگردان وی صورت گرفته است و این برنامه باعث پویایی و شادابی نیروها شده است. وی همچنین امداد و نجات را یکی دیگر از ماموریتهای گردان عاشورا می داند که در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است. کاظم خانی با اشاره به تغییر دکترین دفاعی گردانهای عاشورا خاطرنشان می کند:« با توجه به آنکه جنگهای خاکریزی به جنگ شهری تبدیل شده است ماموریت گردانهای عاشورا نیز به سمت دفاع از کوی و برزن و جنگهای شهری و مبارزه با اغتشاشات هدایت شده است.»
کاظم خانی فراخوانی سریع نیروها و ایجاد انبارهای ابداعی سلاح را از دیگر ویژگی های گردان تحت امر خود می داند و دراین باره چنین توضیح می دهد:« در فراخوانی ها از سیستم پلکانی استفاده می کنیم تا در وضعیت های خاص که امکان استفاده از مخابراتی نیست با مشکل مواجه نشویم و از طریق ارتباط نزدیک و دهان به دهان نیروها را خبر کنیم. با همین شیوه در یک فراخوانی در عرض 54 دقیقه 80 درصد نیروهای گردان را جمع کردیم.» وی می افزاید:« سلاحهای گردان را در انبار هایی جاسازی کرده ایم که نوع جاسازی ما نخستین بازرسان ستاد مشترک سپاه را برانگیخت.» کاظم خانی یکی از عوامل موفقیت گردان را این می داند که هیچ گاه از بالا منتظر بودجه نبوده اند. وی حتی توقعی از مقامات مافوق در پرداخت هدیه ای که به آنها قول داده اند ندارد و می گوید:«می دانیم هزینه گردانهای عاشورا بسیار بالاست و اگر بخواهیم در زمینه جذب بودجه به مقامات مسئول فشار بیاوریم ممکن است از کارهای دیگرشان باز بمانند از این رو از همان ابتدا تلاش کردیم تا در هزینه های مالی گردان خودکفا باشیم.»
ایجاد یک باشگاه ورزشی، اجاره دادن یک مغازه و ... از جمله اقداماتی است که در جهت خودکفایی مالی این گردان صورت گرفته است. همچنین ایجاد یک زمین چمن مصنوعی و سالن تیراندازی که به زودی فعالیتشان را آغاز می کنند را نیز باید به آنها افزود. به گفته کاظم خانی ایجاد یک زمین پنت بال از دیگر طرحهایی است که گردان در دست اقدام دارد. پنت بال ورزشی است که در آن با سلاحهای بادی و گلوله های رنگی یک جنگ شهری به تصویر کشیده می شود و به خاطر جذابیت و فرح بالای آن علاقه مندان زیادی دارد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( یکشنبه 86/7/29 :: ساعت 4:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 27
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 156033
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب