سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا خانه‏اى است که از آن بگذرند ، نه جایى که در آن به سر برند ، و مردم در آن دو گونه‏اند : یکى آن که خود را فروخت و خویش را به تباهى انداخت ، و دیگرى که خود را خرید و آزاد ساخت . [نهج البلاغه]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ضرورت توجه رسانه ها به کارکردهای گوناگون بسیج

در هم اندیشی دست اندرکاران مطبوعات و بسیج تاکید شد

ضرورت توجه رسانه ها به کارکردهای گوناگون بسیج

سوم آبان ماه امسال اصحاب رسانه و مسئولان نیروی مقاومت بسیج در پنجمین همایش «بسیج و رسانه» در مشهد مقدس گردهم آمدند و راهکارهای تعامل نهاد بسیج و دستگاه رسانه را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در پایان این همایش یک روزه ، نشست های هم ا ندیشی در چهار کمیسیون صدا،سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات با حضور مدیران و دست اندرکاران رسانه و مسئولین روابط عمومی بسیج برگزار شد. آنچه در این گزارش می آید نظرات جلسه هم اندیشی مدیران مسئول و خبرنگاران مطبوعات است.
ملکیان معاون مطبوعات وزارت ارشاد با اشاره به اینکه بسیج یک رسانه فراگیر است، گفت: اینکه گفته می شود بسیج یک رسانه فراگیر کشور است حرف درست و منطقی است. این نیروی بالقوه دراقصی نقاط کشور حضور دارد درحالیکه چنین امکانی در اختیار مطبوعات و خبرگزاریها نیست. اگر نیروی مقاومت بسیج ارتباط منظمی با رسانه ها برقرار نماید، اطلاع رسانی کارکردهای متنوع و متعدد بسیج به نحو مطلوبی صورت خواهد گرفت.
وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار نیز با انتقاد از مسئولان روابط عمومی نیروی مقاومت بسیج اظهار داشت: این نوع جلسات برای این است تا موانعی که بالندگی و تفکر بسیج را خدشه دار می کند شناسایی کنیم. اما وقتی در این همایش به فهرست مدعوین نگاه کردم به این نتیجه رسیدم که چتر دست اندرکاران و متولیان روابط عمومی بسیج فراگیر نیست. چتر بسیج باید به فراخی چتر انقلاب باشد نه اینکه در نگاههای محدود محصور گردد.وی افزود: بهترین جایگاه برای جمع کردن همه سلایق و نگرشهایی که در قالب قانون اساسی فعالیت می کنند بسیج است. وی تصریح کرد: اگر بنا باشد خط کشی های سیاسی جامعه را در بسیج و تفکر بسیجی وارد کنیم دیگر نباید انتظار داشته باشیم آن جمعیت 20 میلیونی که از جمله آرمان های حضرت امام (ره) است محقق شود زیرا این 20 میلیون جمعیت که دارای سلایق گوناگون می باشند مد نظر امام است. بهتر آن بود در این همایش سلایق مختلف که امروز در عرصه رسانه حضوری فعال دارند و بسیاری از آنها در مواقع تهدید و خطر به میدان می آیند دعوت می شدند.
مدیر مسئول روزنامه ابتکار در انتقاد از یک بعدی معرفی کردن بسیج ادامه داد: بعد از اتمام جنگ تحمیلی بیشتر جلوه عملیاتی رزمی بسیج به مردم معرفی شده است. درحالیکه نقطه قوت بسیج در حوزه اجتماعی است. در حال حاضر بسیج با حجم بسیار بالا در مناطق محروم کشور کار پزشکی و درمانی ارائه می کند و یا در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور حرف اول را می زند. اینها دستاورد کمی نیست و باید روی این کارکردهای بسیج بیشتر کار کرد. برای شناسایی این دستاوردها و اولویت بندی آنها بسیج یک اتاق فکر تشکیل دهد تا این نهضتی که در لایه های اجتماع در حال انجام است را به طور اثباتی به جامعه معرفی کنیم.
صابری مدیر مسئول روزنامه اعتدال هم در ادامه نشست، بسیج را گفتمان ملی و انقلابی عنوان کرد و گفت: بسیجی را نباید فقط آنهایی که کارت شناسایی دارند معرفی کرد چه بسیار افرادی که کارت بسیجی ندارند، اما دارای تفکرات بسیجی هستند. روزهای آخر جنگ شاهد این مدعا است.
وی ایجاد یک پایگاه خبری زبده در نیروی مقاومت بسیج را از نیازهای جدی بسیج برشمرد و در انتقاد از روابط عمومی بسیج تصریح کرد: 4 سال از انتشار روزنامه اعتدال می گذرد و این اولین بار است که از طرف نیروی مقاومت بسیج با ما ارتباط برقرار می شود. شایسته است روابط عمومی بسیج به طور دوره ای با مطبوعات گفت وگو کند و نیاز خود در زمینه های اطلاع رسانی را به مدیران رسانه ها منتقل کند. با این کار متولیان بسیج هم ارزشی برای کار مطبوعات قائل می شوند و هم رسانه را به طرف خود جذب می کنند.
مقدسی قائم مقام مدیر مسئول روزنامه همشهری نیز در نشست کارگروه مطبوعات، منحصر نمودن بسیج در وجهه نظامی را یکی از آسیب های جدی نهاد بسیج برشمرد و اظهار داشت: بسیج خیلی فراتر از اینهاست. بسیج کارکردهای بسیار متنوع و گسترده دارد و این ظلم به بسیج است که بسیج و بسیجی را یک بعدی معرفی کنیم. بسیج در بعد اجتماعی فعالیت های بسیار زیادی مثل سوادآموزی، واکسیناسیون ، خدمات بهداشتی، خدمات عمرانی و ... دارد. بسیج چهره های برجسته علمی و دانشگاهی زیادی دارد که برای جامعه ما ناشناخته مانده است. امروزه رسانه ها باید به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی بسیجیان بیشتر توجه کنند.
زمانی مدیر مسئول روزنامه جوان هم گفت: دروضع موجود ببینیم مردم با نام بسیج چه به ذهنشان خطور می کند؟ از بسیج چه چهره ای قصد داریم ترسیم کنیم؟ اگر قرار است چهره نظامی بسیج را تغییر دهیم باید چهره خدمتگزاری و اجتماعی آن را ترسیم کنیم. مثلا در تابستان امسال در قالب طرح هجرت هفت هزار پروژه توسط بسیجیان به بهره برداری رسیده است. باید از این پروژه ها جریان سازی کنیم اگر رسانه ها در این جریان سازی وارد شوند بسیار نتیجه بخش خواهد بود.
حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در ادامه نشست کارگروه مطبوعات درباره تاثیرگذاری بهتر تبلیغات فرهنگ و تفکر بسیج در سطح جامعه گفت: متاسفانه از نمونه های ارزشمند و متعالی خدمات بسیجی کم تر یاد می کنیم. به عنوان مثال در یکی از مناطق محروم اصفهان یک معلم بسیجی به شاگردش که نیاز به کلیه داشت بدون هیچ چشم داشت مادی کلیه خود را تقدیم کرد و آن زمان دکتر حسن حبیبی، معاون اول ریاست جمهور دست این معلم را بوسید.
وی در ادامه سخنان خود به نمونه دیگری از خدمت بسیجی اشاره کرد و افزود: در اوایل انقلاب یکی دیگر از فعالیت خودجوش بسیجیان این بود که به طور داوطلبانه در زندانها حضور می یافتند و رفتار خوب و شایسته آنها سبب می شد از این زندانی هایی که برخی ضد انقلاب بودند نمادهای بسیار برجسته و والایی ساخته می شد.
بیژن مقدم از روزنامه جام جم هم چنین نظر داد: بسیج دانشجویی ظرفیت بسیار بالایی دارد. در نشریات بسیج دانشجویی قلم هایی را دیده ام که در حوزه مطبوعات کمتر یافت می شوند. در دانشگاه ها هم استعدادهای خوبی وجود دارد. این توانمندی ها را نیروی مقاومت بسیج باید به نشریات کشوری پیوند دهد. نکته دیگر اینکه اگر یک دانشجوی بسیجی به روزنامه فرستاده شد، نیروی مقاومت نباید تنها بدنبال خبر بسیج باشد. او خودش چون بسیجی بوده کارش را انجام خواهد داد.
وی یکی از نارسایی های موجود در انعکاس کارکردهای متنوع و گسترده بسیج را عدم وجود نیروهای متعهد و متدین دانست و پیشنهاد داد: نیروی مقاومت بسیج باید در همه حوزه ها بویژه عرصه اطلاع رسانی کادر مجرب تربیت کند. گاهی اوقات پیداکردن یک دبیر سرویس متعهد بسیار مشکل می شود و لذا باید نیروهای متدین درحوزه بسیج بسیار فعال شوند. از این جهت اکنون به طور جدی فقیر هستیم.
مقدم، سامان مند نمودن وبلاگ نویسان بسیجی را در جریان سازی و تولید تفکر و فرهنگ بسیجی بسیار موثر و کارآمد عنوان کرد و ادامه داد: شبکه وبلاگ نویسان مسلمان سرو سامانی ندارند و از سوی دیگر در بین نیروهای مسلمان و انقلابی و بلاگ نویس های زیادی داریم و این افراد به صورت انفرادی فعالیت دارند. ضرورت دارد بسیج این موضوع را با جدیت دنبال نماید. در انتهای نشست نیز چند تن از نویسندگان و خبرنگاران بسیج نظراتی ارائه دادند که قابل توجه بود. رشوند از روزنامه ایران معتقد بودهمه چیز را نباید به گردن مطبوعات بیندازیم . مشکلی که در نیروی مقاومت وجود دارد این است که در اخبار ارسالی زمان اهمیت ندارد و کیفیت تنظیم اخبار و گزارش ها بسیار پایین است. بسیج باید خبرنگار حرفه ای تربیت کند.
مهدی عامری خبرنگار صبح صادق هم گفت: مطبوعات نباید منتظر ارسال خبر یا گزارش باشند. اینکه نیروی مقاومت ضعیف کار می کند، خبرنگار خوب و ارتباط مناسب با مطبوعات ندارد همه درست است اما مگر یانگوم و انوشه انصاری پایگاه خبری داشتند که مطبوعات سریع اینها را به تیتر اول خود تبدیل کردند و ریز زندگی آنها را به مردم شناساندند؟! انتقاداتی به نیروی مقاومت وارد است، اما مطبوعات هم به بسیج به عنوان یک دغدغه ملی و انقلابی نگاه نمی کنند.
شیرین خبرنگار روزنامه جوان هم در پایان نشست گفت اگر می خواهیم همایش های بسیج و رسانه دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد باید در دوبخش علمی و جشنواره ای برگزار گردد یا در تجلیل از خبرنگاران اثر محور باشد نه شخص محور، الان بیشتر توجه همایش به سطح خبر محدود شده است. درحالیکه در یک جشنواره تخصصی باید به تمام قالبهای مطبوعاتی توجه گردد.
در نشست گروه مطبوعات که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، نمایندگانی از سازمان بسیج سازندگی، بسیج جامعه پزشکی ، معاونت بسیج خواهران، روزنامه رسالت و سیاست روز نیز حضور داشتند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/8/21 :: ساعت 10:3 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 36
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 156042
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب