سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! بدانید که کمال دین جستجوی دانش و عمل به آن است . [امام علی علیه السلام]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» هنرمند متعهد هنر دینی می آفریند

 رئیس سازمان بسیج هنرمندان :

هنرمند متعهد هنر دینی می آفریند

قریب به یک دهه است که رویکرد برنامه ریزی ها و فعالیت ها در نیروی مقاومت بسیج به سوی « فرهنگ» غلبه یافته است. حرکت به سمت تشکیل سازمانهای تخصصی در نیروی مقاومت بسیج را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. سازمان بسیج هنرمندان از جمله آن سازمانهای تخصصی است که در اواخر سال 1384 طرح ریزی و از اوایل سال 1385 کار خود را به طور رسمی آغاز نمود و اکنون در26 استان حضور فعال داشته و 53 کانون هنرمندان بسیجی در شهرستانهای مختلف کشور را تحت پوشش دارد. انجمن های هنرهای تجسمی، فیلم و عکس، موسیقی، تئاتر، صنایع دستی، خوش نویسی، شعر و ادبیات و ... از جمله انجمن هایی هستند که تاکنون به همت این سازمان تشکیل شده و عضوگیری نموده است. این سازمان وظیفه دارد بعد از شناسایی، آموزش و ساماندهی هنرمندان بسیجی، زمینه را برای بروز و ظهور نیروهای متعهد در بدنه جامعه هنری کشور فراهم نماید. انسجام هنرمندان از اهداف دیگر این سازمان تازه تاسیس در نیروی مقاومت بسیج است و از این پس تمامی انجمن های هنری در نیروی مقاومت بسیج و از جمله گروه روایت فتح تحت برنامه ها و الگوهای این سازمان به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در واقع این سازمان بالاترین مرجع هنری در بسیج خواهد بود و از آنجائیکه درهیات امنای 14 نفره آن معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده صدا وسیما و رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و فرمانده نیروی مقاومت بسیج و ... حضور دارند، می توان گفت به نوعی، انسجام و یک سویی فرهنگ در تمامی نهادهای فرهنگی کشور به وقوع پیوسته است. در گفت وگو با دکتر «حسین قنادیان» علاوه بر تشریح ماموریت های سازمان، در مورد موضوع «فرهنگ در بسیج» نیز به بحث پرداخته ایم.

قنادیان نقطه آغاز فعالیت های هنری سازمان یافته در بسیج را از سال 1379 و با برگزاری جشنوارهایی همچون شعر، ادبیات و تئاتر و ... عنوان می کند و می گوید: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود بسیج به عرصه های نو در معاونت فرهنگی نیروی مقاومت بسیج ، برنامه ریزی های جدیدی آغاز کردیم و بعد از آن نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم و اکنون بعد از یک سال و نیم از فعالیت سازمان بسیج هنرمندان زیر ساخت ها تاحد زیادی فراهم شده است البته هنوز در استانها به طور کامل انجمن ها راه نیفتاده اند ولی سازمان توسعه و گسترش مناسبی داشته است. وی با بیان اینکه بسیج هنرمندان برخلاف روایت فتح محصور در ارائه آثار هنری در مورد دفاع مقدس نخواهد بود، پیرامون اقدامات سازمان از شروع کار تا به امروز چنین می گوید:« در سال گذشته از 9 پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد در حوزه هنر دینی و انقلابی حمایت شد، همچنین کمک هایی در بخش فیلمنامه نویسی، کتاب داستان و ... به بسیجیان هنرمند ارائه شد و توانستیم دو همایش هنری نیز برگزار کنیم.
امسال نیز 100 نفر از بسیجیان سراسر کشور به مدت یک هفته در تهران در دوره های آموزشی «نسبت هنر و دین» شرکت کردند. وی در مورد فعالیت های آینده سازمان نیز اضافه می کند:« شناسایی شهدای هنرمند و جمع آوری اطلاعات درباره آنها از اقداماتی است که در حال انجام است تا مقدمه ای شود برای کنگره یادبود شهدا و ایثارگران هنرمند که جای آن در کشور خالی است.همچنین در روزهای سوم و چهارم آذر امسال اولین همایش سراسری هنرمندان بسیجی کشور را خواهیم داشت که با حضور 600 هنرمند در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. این همایش دو روزه به صورت کارگروه های هم اندیشی است و در آن به دغدغه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری پیرامون هنر پرداخته خواهد شد.»
اما دغدغه های امام و مقام معظم رهبری درباره هنر دینی و انقلابی چیست؟ رئیس سازمان بسیج هنرمندان به این پرسش با توجه به سخنان مقام معظم رهبری چنین پاسخ می دهد:« آقا می فرمایند اگر می خواهید هنر رشد کند به هنرمندان مومن تکیه کنید. یعنی باید هنر را از انحصار عده ای که شاید پای بندی به ارزشهای انقلاب هم نداشته باشند خارج کرد و با شناسایی جوانان هنرمند بسیجی آنها را وارد رقابت در عرصه هنر نمود تا آنگاه هنرمندنماها خود به خود کنار زده شوند. ایشان درجایی دیگر می فرمایند: باید هنر را از شکل کالایی تجملی بیرون آوریم و آن را اشرافی نکنیم. همچنین می فرمایند هنر را از آمیزش با فرهنگ بیگانه جدا کنیم. اگر هنرمند متعهد باشد و از بطن جامعه برخاسته باشد اثری با تفکر دفاع از نظام و انقلاب خلق خواهد کرد که به ذائقه ملت نیز خوش می آید نه آنکه مانند برخی فیلم سازان برای شرکت در جشنواره هایی که غرب می پسندد فیلم بسازد!
قنادیان با اشاره به این سخن حضرت امام (ره) که «هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و نظامی کشور است»، خاطرنشان می کند:« اینجا یعنی هنری مورد قبول است که متعهد و هدفمند باشد و هنر به عنوان تفنن مورد نظر نیست. باید مشکلات را در قالب هنر به مردم عرضه کرد تا آنها ضمن آشنایی با مشکلات برای رفع آنها انگیزه پیدا کنند. آن هنگام است که یک کشور و یک تمدن اوج می گیرد و بالنده می شود.» وی آنگاه زمینه رشد چنین هنری را آگاهی هنرمندان از معارف اسلامی و مبانی انقلابی عنوان می کند و از برگزاری کلاسهای آموزشی معارف و انقلاب خبر می دهد .
قنادیان که دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دارد، با اشاره به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است راز ماندگاری آن را در حفظ فرهنگ انقلاب می داند و اضافه می کند:« عمق استراتژیک دفاعی ، مردم هستند و مردم هم از اعتقادات خود جدا نیستند بنابراین اگر می خواهیم کشوری نیرومند باقی بمانیم باید مردمی خوب و قوی از لحاظ ایمانی داشته باشیم. از این رو اولین وظیفه بسیج که بطن مردم است این است که این عامل انگیزشی را در مردم احیا و تقویت کند.»چنانچه حضرت امام (ره) فرمودند: اگر نوای دل نشین تفکر بسیجی در کشوری طنین انداز شود چشم طمع دشمنان از آن دور خواهد شد. وی گر چه معتقد است تا به امروز کارهای فرهنگی خوبی در بسیج انجام شده است اما می افزاید:« اگر تا به حال در حدکفایت به این تفکر و باور دینی نپرداخته ایم در پیشگاه انقلاب و شهدا در معرض سوال هستیم و باید پاسخگو باشیم.»
رئیس سازمان بسیج هنرمندان با انتقاد از نگاه برخی مدیران سپاه و بسیج به مقوله فرهنگ اظهار می دارد:« مدیران باید اقتضای فرهنگ را درک کنند ومحیط فرهنگی را بشناسند. این امر با نقادی و مشاوره با گروه های متخصص حاصل می شود. اگر چنین شد آنگاه بدنه آن سازمان باور می کند که آن سازمان در حال فرهنگی شدن است. تعدادی از مدیران نسبت به برخی حوزه های هنری مثل موسیقی و تئاتر نگاه مثبتی ندارند. به علاوه نگاه به فرهنگ را نباید نگاه امنیتی کرد. همچنین در سالهای گذشته امور فرهنگی منحصر در مقابله با تهاجم فرهنگی شده و به تولیدات فرهنگی کم تر توجه شده است البته با مسئله تهاجم فرهنگی دشمن هم خوب و مناسب مقابله نشده است چرا که ما در مقابله با تهاجم فرهنگی یک رصد فرهنگی قوی نداریم.» وی با بیان اینکه باید در حوزه هنر جامعه نگر باشیم ادامه می دهد:« باید از قالب های مختلف هنری و ظرفیت های موجود برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به جامعه استفاده کنیم. برای این منظور لازم است مدیران اهل هنر و فرهنگ باشند. چرا که آدمهای زمخت در فرهنگ جایی ندارند. فرهنگ یک حوزه تخصصی است و باید یک متخصص فرهنگی متولی آن باشد. قنادیان همچنین با گلایه از تخصیص بودجه به فرهنگ در کشور می گوید:« بودجه فرهنگ در کشور و همچنین در سپاه و بسیج جز آخرین رده ها بوده است و اکثر بودجه هایی که در سپاه و بسیج مخصوص فرهنگ تصویب می شود به صورت کمک هزینه است نه اعتبار برنامه!



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( شنبه 86/9/3 :: ساعت 11:32 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 13
>> بازدید دیروز: 65
>> مجموع بازدیدها: 156084
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب