سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و به سوی محبّتت، راهی آسان برایم بگشا که بدان، برایم خیر دنیا و آخرت را کامل گردانی . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعا ـ]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» سیج، عنصری بی همتا

مهدی بهشتی نژاده

بارها اشاره به این موضوع داشته ایم که چرا بدخواهان و گاه جاهلان تلاش دارند تا بسیج را صرفا یک نهاد نظامی یا شبه نظامی به تصویر بکشند. آیا غیر از این است که از کارکردها و بهره مندی از ظرفیت های دیگر بسیج واهمه دارند. فهم این مطلب کمک می کند به این که پاشنه آشیل ترس بدخواهان بسیج را به خوبی بشناسیم و با تغییر رویکرد از تمامی ظرفیت های بسیج در تمامی عرصه ها بهره لازم را ببریم. با اندک نگاه به سه دهه گذشته متوجه می شویم که نگاه به بسیج نگاه فصلی یا موسمی، نگاه موضوعی و یا نگاه زاویه ای بوده است. به عنوان مثال برخی تلاش دارند تا ظرفیت و کارکرد بسیج را با توجه به تجربه دوران دفاع مقدس صرفا امنیتی ببینند و در دوران سازندگی تکنوکراتها و یقه سفیدان تلاش کردند با طرح شعار توسعه محوری همراه با تخصص، بسیج را به حاشیه برانند و در دوره دوم خرداد و به اصطلاح اصلاح طلبان به خاطر دغدغه های ارزشی بسیجیان با تهمت و افترا و لباس شخصی ها تلاش نمودند این تفکر در حاشیه قرار گیرد. اما بسیج یک مدافع انقلابی همواره به همراه خود دارد که آن را برای دفاع از انقلاب اسلامی حفظ کرده و به تمام ظرفیت های آن نیز توجه داشته است. ترسیم حرکت در میدان سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم، دشمن شناسی، رویارویی با نظام سلطه، کسب معنویت و روحیه مجاهدت، با تمام زوایای آن کاری است که سالیان متمادی و در مقاطع مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است. از جمله انتظارات برحق ایشان از متولیان امر بسیج در برنامه ریزی و ظرفیت سازی است. منظورایشان از این امر توجه به ایجاد این ظرفیت، برای مسئولیت پذیری بیشتر است زیرا معتقدند ظرفیت بسیج فراتر از دیگر تشکلها است. یکی دیگر از زوایای ظرفیت سازی مربوط به مقوله فهم سیاسی است. بسیاری از ورود بسیج به این عرصه علاقه مند نیستند، در حالی که هرچه عمق فهم سیاسی بیشتر باشد میزبان مجاهدت و مجادله با نظام سلطه بیشتر خواهد بود. رهبر فرزانه انقلاب در پاسخ به دانشجویی که در مورد ورود به سیاست سوال کردند، فرمودند: مگر مجموعه بسیجی آن هم بسیجی انقلاب و دانشجوی انقلاب می تواند نسبت به مسایل سیاسی کشور بی تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد؟ ایشان سپس تصریح فرمودند که دانشجو نباید محافظه کار باشد ولی باید هوشیار و بیدار باشد. در فرازی دیگر معظم له با طرح تفاوت نوع برخورد نظام سلطه در جنگ نظامی یا جنگ فرهنگی یا سیاسی و یا امنیتی می فرمایند:« گاهی اوقات دشمن کار را به گونه ای ترتیب می دهد که حرف حقی از زبان یک نفر صادر می شود، دشمن ناحق و باطل است اما چرا؟ ... چون می خواهد پازل خودش را کامل کند... اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را کامل نباید کرد. در این حد هوشیاری لازم است، بله وارد سیاست بشوید و فکرسیاسی کنید اما بسیار هوشیار. دشمن نباید از هیچ حرکت واظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این اصل اول و خط قرمز است.» (31/2/86)
از دیگر تاکیدات ایشان توجه به دایره و شمولیت بسیج ( ارتش بیست میلیونی ) است. از این منظر «بسیج به معنای فرد یا مجموعه آماده برآوردن نیازهای انقلاب است در هر زمان و از هر نوع؛ بسیج یعنی این» بنابراین وسعت دید و نظر رهبر معظم انقلاب از بسیج بسیار فراتر از دید متولیان امور بسیج است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/9/5 :: ساعت 12:0 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 43
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 156049
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب