سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در خردسالی نیاموزد، در بزرگسالی پیش نیفتد . [امام علی علیه السلام]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مدیریت بسیجی کلید واژه موفقیت

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج نمونه کشوری:

مدیریت بسیجی کلید واژه موفقیت

در ابتدای کار محلی برای فعالیت نداشتند و جلسات خود را در منازل شهدا و... برگزار می کردند.
بعد از مدتی البته از پایگاه برادران نیز به طور نیمه وقت استفاده می کردند. با تمامی مشکلات و کمبودها کارشان را زمین نگذاشتند. از آنجایی که ارتباط صمیمی و مستقیمی با اهالی محل داشتند، مردم محل در حل مشکلات با آنها همیاری خوبی داشتند. زمینی در کنار مسجد با مساحت 230 متر در اختیار هیئت امنای مسجد قرار گرفت و صاحبان زمین اعلام کردند این قطعه زمین را با عنوان «زینبیه» در اختیار شما قرار می دهیم اما به چه قیمتی؟ به قیمت 20 سال نماز و روزه. پس از آن خواهران بسیجی پایگاه کوثر حصارک کرج با کمک یکدیگر 25 سال نماز و روزه را به جای آوردند و این چنین صاحب زمین شدند !
اما این آغاز کار بود و بعد از آن با زحمت و پشتکار و کمک های مردمی ساختمانی سه ونیم طبقه(730متر) بنا کرده و اینک در مکانی فعالیت می کنند که حاصل دسترنج خود آنهاست.
پایگاه بسیج خواهران کوثر کرج این چنین شکل گرفت تا در سال 1385 توانست به عنوان پایگاه نمونه کشوری خود را معرفی کند.
کبری (نرگس) کمال زارع که 11 سال است فرماندهی این پایگاه را به عهده دارد درباره ایام آغازین کار پایگاه می گوید: «سال 73 زمین را تحویل گرفتیم و بعد از دو سال در همان ساختمان نیمه کاره مستقر شدیم. تقریبا تمامی کارها را خواهران بسیجی انجام دادند. روز افتتاح زینبیه حتی یک تکه موکت هم نداشتیم و بنا داشتیم تعدادی از اجناس را کرایه بگیریم ولی هنگامی که در محل اعلام کردیم حدود 700 هزار تومان جنس وارد پایگاه شد و با کمک مردم توانستیم روز نیمه شعبان ساختمان را افتتاح کنیم.
مردم محل کمک های بسیاری برای پیشرفت زینبیه کردند. هزینه های ساخت آشپزخانه، رونمای ساختمان، تیرآهن و... از طریق مردم تامین شد برخی هم کمک های غیرنقدی می کردند به هر حال هر کس به اندازه توانش به زینبیه کمک می رساند و اکنون تقریبا از تمامی قسمت های ساختمان از جمله سالن اجتماعات، کتابخانه، نوارخانه و... بهره برداری شده است.
پایگاه کوثر سال 82 نیز جزء پایگاه های نمونه بوده است. کمال زارع ارتباط صمیمی با مردم و خدمت رسانی به اهالی محل را مهم ترین عامل موفقیت پایگاه متبوع خود می داند و خاطرنشان می کند: ما در محله حصارک کرج 140 شهید شناسایی کردیم و هر هفته چهارشنبه مراسمی در پایگاه با حضور خانواده های شهدا برگزار می شود. همچنین یک واحد امدادرسانی در پایگاه وجود دارد که کمک های مردمی در قالب فطریه و صدقه و... را جمع آوری کرده و در هر ماه بین افراد بی بضاعتی که در محل شناسایی شده اند توزیع می گردد. البته مبالغی را هم نهادهایی همچون کمیته امداد در اختیار ما قرار می دهند تا به افراد مستمند برسانیم و با کمیته امداد همکاری بسیار خوبی داریم.
تاکنون چندین بیمار را بدین وسیله تحت پوشش قرار دادیم به عنوان مثال خانمی که از ناحیه کمر شکستگی داشت و در معرض فلج شدن بود به همین طریق تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون به سلامت بازگشته است. حدود 80 خانواده هستند که کمک های مستمر به آنها ارائه می دهیم و تعدادی هم به طور مقطعی به ما مراجعه می کنند.
فرمانده پایگاه بسیج کوثر فعالیت های خود در سطح محل را چنین ادامه می دهد: «سال گذشته تقریبا احساس کردیم بدهی هایمان کمتر شده است لذا نوجوانان 13 تا 20 ساله را به صورت رایگان در طرح میثاق ثبت نام کردیم که حدود 1300 نفر مراجعه کردند و ما هر روز از 8 صبح تا 8 شب کلاس داشتیم. طرح بسیار خوب اجرا شد و بسیاری از همین افراد بعد از طرح به عنوان بسیجی در پایگاه نیز باقی ماندند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم طرح را نگه داریم و با برنامه ریزی بهتر و دقیق تر به طور منسجم ادامه دهیم. به همین منظور هم امکانات را افزایش دادیم و هم تعداد کلاس ها متنوع تر و کلاس اخلاق و مشاوره را نیز اضافه کردیم. به علاوه کلاس های رایانه، خیاطی، گلدوزی، زبان، فیزیک، شیمی و... هم دایر بود. همچنین برنامه های ورزشی همچون بدنسازی، کاراته، پینگ پنگ، شنا، والیبال و... را با کمک سالن ورزشی نزدیک پایگاه گسترش دادیم. البته کوهنوردی هم جزء برنامه های ورزشی و تفریحی خواهران این پایگاه قرار دارد.
پایگاه کوثر همچنانکه در ورزش بانوان فعال و کوشاست در زمینه بهداشتی نیز در محل فعالیت های پررنگی دارد. فرمانده پایگاه در این باره می گوید: «با بهداری و درمانگاه های محل هماهنگ کرده ایم و پزشکان برای ارایه مشاوره بهداشتی و درمانی بانوان محل به پایگاه آمده و سخنرانی می کنند.
همچنین مشاوره های مهارت زندگی نیز در پایگاه هست که مورد استقبال دختران جوان قرار می گیرد و حتی به طور خصوصی نیز مشاوران ما به برخی مشاوره می دهند. ما حتی به پایگاه های دیگر در این زمینه ها کمک می کنیم و مشاور برایشان دعوت می کنیم. البته تمامی این اقدامات به طور رایگان انجام می گیرد. چنانچه مهد قرآن ما که توسط افراد بسیج اداره می شود، نیز این چنین است.... اما چگونه تمامی این فعالیت ها به خوبی مدیریت و انجام می شود؟ و چگونه است که یک پایگاه بسیج خواهران این چنین فعال و پرنشاط است؟
کمال زارع در پاسخ به این سوال می گوید: «تقسیم کار بین افراد باعث شده کارها آسان و سریع انجام گیرد. در اوایل آغاز کار ما تنها 5 نفر عضو شورا داشتیم منتهی سال به سال اعضای شورا را افزایش دادیم و اکنون 22 نفر در شورا فعال هستند در حالیکه ابلاغیه بسیج 16 نفر است. به عنوان مثال مددکاری قسمت کوچکی را در ابلاغیه شامل می شود، در حالیکه ما آن را گسترده کرده ایم تا جایی که یک واحد جدا برایش گذاشته ایم. یا صندوق قرض الحسنه که جزء کوچکی از ابلاغمان است در پایگاه ما یک مسئول دارد چرا که ما امسال 56 میلیون وام دادیم و تمامی کارهای آن از پرداخت قسط و غیره همه در پایگاه صورت می گیرد.
مسئول کانون فرهنگی کوثر می افزاید: «برای اینکه تقسیم کار به نحو مطلوبی صورت پذیرد فرم های «مهارت سنجی» به هر فرد داده می شود و هرکس در هر زمینه علاقه و تخصص دارد آغاز به کار می کند. حتی کارهای تعمیرات و تاسیسات را هم خود خواهران بسیجی انجام می دهند. علاوه برآن هر کدام از اعضای شورا نیز دارای زیرمجموعه هستند مثلا مسئول فرهنگی 12 زیرمجموعه دارد.
در برخی روزها که کارها زیاد می شود افراد به صورت نوبتی صبح و بعدازظهر فعالیت ها و برنامه ها را انجام می دهند و به صورت دایم کار برایشان لذتبخش است و خسته نمی شوند. این را هم بگویم که همه کسانی که در این پایگاه هستند به طور رایگان فعالیت می کنند. من همان روز اول اعلام کردم اگر کسی درآمدی می خواهد، می تواند در جاهای دیگر کار کند!
پایگاه کوثر 813 نفر عضو دارد که 370 نفر آنها فعال هستند. یکی از دغدغه های فرمانده این پایگاه نمونه کشوری گسترش مفاهیم و تفسیر قرآن در بین جوانان است و می گوید: «نیاز اکنون جامعه ما این است که جوانان به سمت علم و مطالعه حرکت کنند و با مفاهیم قرآنی آشنا شوند».
کبری کمال زارع هم از کمبود بودجه و تاخیر در اهدای جوایز پایگاه های نمونه انتقاد دارد اما با این حال معتقد است نباید فعالیت را به خاطر کمبود بودجه تعطیل کرد وی «بی نظمی» را یکی از ضعفهای موجود در بسیج می داند و آن را به عنوان «معضل» در بسیج نام می برد که برای نیروهای تازه وارد و برخی افراد خارج از بسیج «غیرقابل توجیه» است و کمال زارع طرح اسوه را یکی از طرح های موفق نیروی مقاومت می داند و اضافه می کند: «اینکه ما با رده های مافوق ارتباط برقرار کنیم و اینکه می بینیم یک فرمانده رده بالا با یک بسیجی معمولی ارتباط دارد باعث دلگرمی ما می شود.»



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/8/14 :: ساعت 2:34 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 14
>> مجموع بازدیدها: 155949
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب