سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز است که نشانه اصابت رأی است : خوب برخورد کردن و نیک گوش کردن و پاسخ نیکو دادن . [امام صادق علیه السلام]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» چرا جرایم اینترنتی را دست کم می گیرید؟

امروز پیشرفت علوم جدید و سادگی امکان برقراری ارتباط در جهان کنونی و سهولت دستیابی به اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در اقسام Server ها فضای بسیار خوبی را برای زالوصفتان سودپرست شب نشین فراهم آورده است که با استفاده از این فضا اقدام به سودجویی های بی انتها نمایند.نمایش تصاویر و فیلم هایی از زنان و کودکان کم سن و سال انسان را یاد دوران گلادیاتورها می اندازد.
مقایسه بین توزیع مواد مخدر و این مورد به ما نشان خواهد داد که متاسفانه چه شباهتهای زیادی بین آنهاست ضمن اینکه در بعضی موارد دومی بسیار خطرناک تر است.
اینترنت و تجهیزات مخابراتی جدید که شاهراه تبادل اطلاعات با اصالت در جهان است و می توان از آنها به عنوان وسیله ای راهوار برای پیشبرد اهداف علمی جهت توسعه و نشر علوم و یکسان سازی سطح علوم در تمامی جهان بشری استفاده برد، متاسفانه کریدر کسب سود برای عده ای معدود و بدور از شرایط انسانی گردیده است. جامعه سالم و خانواده های متعلق به این جامعه از وقوع این مصیبت در اطراف خویش نگران و پریشانند.
در تمامی کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته برای رانندگی خطرناک که در نهایت ممکن است جان و مال چند نفر را تهدید کند میلیونها دلار هزینه نموده اند و اکیپهای پلیسی را در لوای قانون جلوگیری از وقوع حوادث رانندگی تجهیز کرده اند. روانشناسان بسیاری به آنالیز رفتاری رانندگان متخلف پرداخته اند و با همکاری قانوندانها و قانون گذاران جامعه خویش جزاهای مختلفی برای گناهکاران تعیین نموده اند.تبلیغات جهت تشویق عموم جامعه به مراعات قوانین رانندگی سالیانه گردش پولی معادل میلیونها دلار را در بر می گیرد.
سوال اینجاست چرا مجموعه جرائم اینترنتی دست کم شمرده می شوند؟ مگر این شاهراه جهانی تبادل اطلاعات متعلق به همه نیست؟ مگر نه اینکه نباید اجازه دهیم در این شاهراهها افرادی دیوانه وار جهت کسب درآمد حریم خانواده های جامعه بزرگ جهانی را مورد هتک حرمت قرار دهند؟ سودجویان این شاهراه حتی از تولید و تکثیر مواردی اینچنین پا را فراتر گذارده اند و اقدام به ایجاد چرخه های هماهنگ مردابی نموده اند که وقتی حتی اگر، اشتباه وارد یکی از این سایتها شوید دیگر نمی توانید خارج شوید و هر کدام از زیر گروههای این چرخه را پس می زنید دیگری جایگاه آن را پر می کند و خود را نمایش می دهد.
آمارهای غیر رسمی نمایانگر آن است که روزانه domain 4000 از این دست ثبت می شود. چرا باید اینگونه باشد؟ کدام خانواده، کدام والدین، کدام رهبر جامعه تحمل چنین بی اهانتی را دارد؟ آیا آمریکاییان - اروپاییان - آفریقاییان - آسیاییان استحقاق این توهین و تحقیر را دارند؟ کدام یک از ما می توانیم خود را در جایگاه پدری بدانیم که دخترش به خاطر بدست آوردن چند دلار ملعبه دست سود جویان گردیده و تصاویر برهنه وی به خاطر چیزی اندک تر از دو دلار به نمایش گذاشته شده است؟ تصور آن نیز مشکل است. کدامین جامعه استحقاق چنین توهین و حرمت شکنی را دارد؟
آیا این جنایت نیست؟ برای مقابله با این جنایت ها چه کردیم؟ چه برنامه ای برای آینده داریم؟ چه عقوبتی برای فراهم کنندگان این گونه فضای میزبان اندیشیده ام؟

صادق حکیمی عضو بسیج پایگاه شرکت ارتباطات زیرساخت




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 87/3/13 :: ساعت 3:46 عصر )
»» بسیج سرمایه اجتماعی و قدرت نرم

در این مقاله درصدد هستیم با توجه به اصالت فرهنگ اجتماعی و عناصر سامان بخش آن در ساماندهی امور اجتماعی در تاریخ و تمدن ایران زمین، نقش سرمایه اجتماعی و شاخصه های آن را نسبت به بسیج عمومی برای تولید قدرت نرم که همان نفوذ اجتماعی است در دفاع و مقابله با انواع تهدیدات فرهنگی و اجتماعی باز یابیم. بدون شک اگر در سازمان های مناسب اجتماعی، تولید سرمایه اجتماعی بر اساس پتانسیل های فرهنگی صورت بگیرد و بتوان مردم و ساختارهای اجتماعی را حول محور شاخصه های سرمایه اجتماعی ساماندهی نمود، دست یابی به بسیاری از اشکال اداره جامعه در ابعاد سیاسی و امنیتی و اجتماعی در زمان و نیروی انسانی کمتری امکان پذیر خواهد بود.این مقاله به این موضوع می پردازد که آیا در بسترسازی برای بسیج عمومی می توان از شاخصه های سرمایه اجتماعی بهره برد؟ آیا بسیج به عنوان یک فضای تعاملی می تواند در تعامل با بافت جامعه در ایجاد جذابیت ها و شکل گیری و هدایت ترجیحات کنش گران اجتماعی به تولید قدرت نرم و مولفه های آن بپردازد؟

هادی عبدالملکیادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( پنج شنبه 87/2/5 :: ساعت 2:25 عصر )


»» آوینی های زنده!

 

دکتر حسین قنادیان¤

روزهای پایانی دهه دوم فروردین ماه مصادف است با شهادت یکی از هنرمندان بسیجی که سید شهیدان اهل قلم لقب گرفته است . شهید آوینی ، شهیدی از خیل هنرمندان رسالت مداری که علاوه بر کار در حوزه هنر مصطلح هنرش اخلاص در عمل و درد آشنایی او با دردمندان و ولی نعمتان جامعه بود . راهی را که او در عرصه هنر با این دو ویژگی پیمود ، دریچه ای از تحول عمیق معنایی و معنوی را در حوزه هنر پیش روی هنرمندان و هنر گشود . براستی هنر و هنرمند را امروزه باید با چه معیار و شاخصی سنجید و ارزش گذاری کرد ؟ آیا همان طور که در تعاریف تکراری و وارداتی یا شبه وارداتی آمده هنر یعنی تخیل آزاد ؟ بدون هیچ قید و بندی؟ آیا هر کسی که صرفاً قدرت تخیل و خیال پردازی قوی و منحصر بفردی داشته باشد هنرمند است ؟ و اگر در جایی تابلو ، فیلم ، نمایش ، طرح ، اثری و نوشته ای موزون و آهنگین توسط فردی خلق شد او هنرمند و این آثار ، ملاک هنرمندی و ارزش اوست؟.
همه بر این موضوع واقفند که یکی از تمایزات انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها و حرکت های رهایی بخش داشتن زیر ساخت فرهنگی است . چنانچه ارزش ها و مبانی فرهنگی انقلاب را بتوانیم دائم در محیط زندگی اجتماعی و فردی شاداب ، سرزنده و پویا نگه داریم ، قابلیت توسعه و تکامل را دارند و می توانند راه های نوینی را فرا روی حوزه های دیگر زندگی بگشایند . کاری که شهید آوینی در عرصه هنر انقلاب کرد این بود که هنر را با تکیه به مبانی فرهنگ انقلاب آموخت ، به کار گرفت و زمینه فرهنگ سازی و توسعه آن را با ارائه سبک نوینی از هنر درد آشنای اجتماعی و مردمی پایه گذاری کرد .
اکنون که سال ها از شهادت این هنرمند عزیز می گذرد ، هر ساله با برپایی مراسم و بزرگداشتی ، یادش را گرامی می دارند و اما صد حیف و دریغ که حتی دوستان انقلاب و همراهان و هم فکران این شهید به این اندک بسنده کرده و رضایت داده اند . مگر یکی از ابعاد مظلومیت فرهنگ و هنر در جامعه همین شیوه عمل و رفتار با این نخبگان و پرچمداران نیست ؟ آیا هنرمند مسئول ، متدین و انقلابی این شیوه عمل و رفتار را می پسندد؟. آیا مدیر فرهنگی و هنری در نظام اسلامی که مسئول هدایت ، رشد و بالندگی هنر ناب در جامعه است می تواند به این اندک کفایت کند ؟
پس جا دارد حالا که فرهنگ و تفکر بسیجی به عنوان یکی از ارزش های فکری انقلاب اسلامی ، بدست معمار کبیر آن امام خمینی (ره) در جامعه نهادینه گردیده و شهید آوینی یکی از همان بسیجیانی است که با تفکر بسیجی شجاعانه در این وادی حساس ، عاطفی ، عمیق و مهم وارد شد و آن را درنوردید و افق های تازه ای را فرا روی جویندگان و تشنگان هنر ناب گشود، و در سالی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی آن را سال نوآوری و شکوفایی نامیدند دیگر هنرمندان و مدیران هنری با شجاعت و درایت ، برای حل چالش های پیش روی فرهنگ و هنر جامعه ، دست به کار شده و آنها را به نفع فرهنگ و تمدن و هنر ناب اسلامی و ایرانی حل نمایند ، و اگر بناست که این انقلاب همچنان بالنده به پیش برود و پله های ترقی و تعالی را در حوزه های فکری ، علمی ، هنری و فرهنگی طی نماید، یکی از بهترین معبرها و گذرگاه های پیش روی آن خروج از برگزاری مراسم های کلیشه ای و پرداختن به بهترین روش حق شناسی و گرامی داشت از آوینی عزیز و آوینی های زنده و شهید است . یعنی ادامه طریق در افقها و راه هایی که امام و رهبری پیش روی هنرمندان ، مدیران و دلسوزان انقلاب اسلامی و ایران عزیز قرار داده و آوینی ها به عنوان بسیجی در آن گام نهاده و سر و جان در آن فدا کردند .
آری بزرگداشت شهید آوینی به معنای حقیقی آن یعنی رفع مظلومیت از چهره فرهنگ و هنر جامعه ، یعنی دمیدن روح ارزشها و باور های دینی در فرهنگ و هنر جامعه ، یعنی خارج کردن فرهنگ و هنر از چرخه سیاست زدگی و سیاست بازی ، یعنی جاری کردن فرهنگ و هنر به معنای واقعی آن در بدنه جامعه و زندگی عامه مردم ، یعنی نگریستن به فرهنگ و هنر به مثابه هوا و ضرورت حیاتی و زیر ساختی آن برای ادامه حیات و توسعه و پیشرفت فردی و اجتماعی ایران اسلامی ؛ یعنی خارج کردن فرهنگ و هنر از انحصار عده قلیلی که دغدغه نام ونان آنها را به این شریان حیاتی انسان و جامعه سنجاق کرده است، یعنی پیوند بین اجزای مختلف فرهنگ و هنر و رشته های مختلف آن به یکدیگر در راستای هم افزایی کارکردهای رشته ای و تخصصی و در نهایت گرامی داشت یاد و خاطره شهید آوینی بعنوان هنرمند بسیجی و کسی که داعیه فرهنگ و هنر ناب اسلامی ، انقلابی و ملی را داشته یعنی پیراستن فرهنگ و هنر جامعه از شائبه های غرب زدگی ، ابتذال ، لودگی ، بی هویتی و بی مسئولیتی و آراستن آن به تعهد ، خدا محوری ، خود باوری ، عطوفت ، همدلی ، همکاری و احساس مسئولیت و تکلیف برای تربیت انسانهای خدا باور و خدوم به بشریت و حل مشکلات و معضلات اجتماعی و امید آفرینی برای تلاش و دستیابی به قله های رفیع تعالی و سعادت.
و این رسالت کسانی است که به نوعی خود را در درجرگه اصحاب فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و خادم آن می دانند .

¤رییس سازمان بسیج هنرمندان



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( پنج شنبه 87/1/22 :: ساعت 1:0 صبح )
»» خمیرمایه مهندسی فرهنگی

 

عباس اردکانی

هرچند تمرکز بر تقویت «بسیج و فرهنگ بسیجی» به عنوان سرمایه اجتماعی و بالاتر از آن به عنوان حافظ، تقویت کننده و توسعه دهنده دیگر سرمایه اجتماعی مردم ایران یک ضرورت است. اما این رویکرد نمی تواند بدون بهره گیری از زمینه های لازم موفقیت خود را در راهبردهای پیچیده و متراکم دشمنان تضمین کند.
امروزه نظام سلطه بر مولفه های ارزشی ملت ها تمرکز کرده و در این رویکرد «نرم» از استراتژی متراکم با محوریت جنگ روانی بهره می گیرد. براین اساس در این جبهه به دلیل آرایش پیچیده و فوق العاده تخصصی آن «دانش پایه» و «فرهنگ محور» بودن مدافعان انقلاب اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می گردد.
فرهنگ مجموعه ای مرکب از ماهیت موضوعات فرهنگی و کارکردی است که وقتی در قالب نظام فرهنگی در هر سطح مورد توجه قرار گیرد در باورها، اعتقادات، ارزش ها، نگرش ها، رفتارها و مصنوعات فردی و اجتماعی خود را نشان می دهد. مهندسی فرهنگی منطبق بر آرمان ها و اهداف متعالی انقلاب اسلامی که «فرهنگ بسیجی» در شکل گیری آن نقش محوری دارد، باید گسترش عدالت، افزایش نشاط کار و ابتکار، تقویت دین باوری، ارتقای اعتمادبه نفس فردی و ملی، افزایش امید، توسعه و پیشرفت به ویژه در عرصه دانش استراتژیک و... را مورد توجه قرار داده و سیاست ها، راهبردها و برنامه های متناسب با این اصول را تهیه، تدوین و به مرحله اجرا درآورد.
طراحی و نوسازی ساختارهای موجود برای انسجام و هم جهتی میان دستگاه مختلف فرهنگ ساز اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت است. در این رابطه توجه به آینده ای نو و مبتنی بر چشم اندازهایی با حفظ مبانی و اصول انقلاب اسلامی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.توجه به این موضوع که آنچه به ایران اسلامی قدرت بخشیده نگاه اعتقادی و الهام بخش انقلاب اسلامی است و این قدرت نرم مبتنی بر فرهنگی است که باید نسبت به حفظ، تقویت و توسعه آن اهتمام جدی به وجود آید تا این ظرفیت فرهنگی بیش از پیش بتواند یک جانبه گرایی آمریکا را ناکارآمد و به شکست بکشاند.
مسئولان و متولیان بسیج باید توجه نمایند که: توسعه کمی و کیفی بسیج و جامعیت ابعاد آن از ضرورت های اجتناب ناپذیر گسترش و تعمیق «فرهنگ بسیجی» به حساب می آید و این نگاه باید در سیاست گذاری ها، هدف گذاری ها و برنامه ریزی ها در سطح عالی مورد توجه قرار گرفته و تا آخرین سطوح لحاظ شود.
نگاه و نگرش فوق باید در وجوه کارکردی- عملکردی، رویه ها و فرایندها، نظام ها، ساختارها و امور راهبردی مربوط به بسیج و بسیجیان مورد توجه قرار گیرد، اما در شرایط جدید و رویکرد کنونی توجه به امور راهبردی دارای اهمیت و اولویت ویژه است و پس از آن باید ساختارها، رویه ها، فرایندها، کارکردها و عملکردهای سطوح مختلف بسیج را منطبق بر رویکرد جدید تهیه، تدوین و عملیاتی نمود.
برای ایجاد رویه واحد در این رابطه باید کار تئوریک، فکری و اندیشه ای همراه با روشن بینی در دستور کار مسئولان و متولیان بسیج قرار گیرد.این نگرش جامع و چارچوب نظری و اندیشه ای باید همراه با آموزش های جامع در سطوح مختلف بسیج و جامعه نهادینه شود.توسعه و گسترش عقبه کارشناسی این تحول و نوسازی ساختاری در میان کارشناسان و صاحب نظران بسیجی بسیار ره گشا است.امید است شجره طیبه بسیج و فرهنگ بسیجی با رویکرد جدید فرماندهی محترم کل سپاه چنان بارور و تحول آفرین شود تا ملت ایران در پناه آن ضمن توسعه و تعمیق آموزه های فرهنگی- اعتقادی خود در سطح کشور بتواند نقش الگویی و الهام بخشی انقلاب اسلامی را نسبت به دیگر جوامع ایفا کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( جمعه 86/12/24 :: ساعت 12:0 صبح )
»» بسیج به سوی تحول

گزارشی از رویکردهای جدید سپاه

 

احسان آیتى

دهم شهریور امسال پس از یک دهه فرماندهی سرلشکر صفوی بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار جعفری با ارتقا به درجه سرلشکری از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرمانده سپاه منصوب شد. وی که پیش از آن فرماندهی نیروی زمینی سپاه را در کارنامه کاری خود داشت، چند سالی هم با تاسیس مرکز راهبردی سپاه عهده دار مسئولیت این مرکز بود. در آن مرکز بطور علمی و کارشناسانه فعالیتهای سپاه بررسی شده و نیازهای سپاه برای تغییرات مناسب و صحیح استخراج می شد. از این رو انتصاب سردارجعفری به فرماندهی سپاه با سابقه حضور در مرکز راهبردی نشان از تغییرات بسیاری در سپاه داشت و همانگونه که انتظار می رفت و مقام معظم رهبری نیز در حکم انتصاب به سردار جعفری فرمودند »پیشرفت روز افزون و تحول آمیز سپاه در همه ابعاد آن » در دستور کار سپاه قرار گرفت. فرمانده کل سپاه در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با بیان اینکه باید در جهت یک تحول اساسی گام برداریم، از تغییر رویکرد سپاه به بسیج خبر داد و عنوان نمود که نیمی از توان سپاه صرف تقویت بسیج خواهد شد و بعد ازآن بود که وی ضمن تکذیب ادغام بسیج در سپاه خود به عنوان فرمانده نیروی مقامت بسیج آغاز به کار کرد تا عملا پررنگ تر شدن نقش بسیج را در نگاه جدید نشان دهد.ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( پنج شنبه 86/11/18 :: ساعت 1:33 عصر )


»» بسیج را از نو باید شناخت

«بسیج» کلمه ای آشنا برای همگان است ولی به حق باید گفت با وجود سپری شدن بیش از 82 سال از غرس این نهال مقدس و پربار به دست با کفایت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از مردم و بخش قابل اعتنایی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی شناخت دقیق و عمیقی از بسیج ندارند و تنها با یک یا دو شاخه از شاخه های متعدد و پربرکت این «شجره طیبه» و «درخت تناور و پرثمر » و «شکوفه های معطر و باطراوت» آن آشنا هستند.
بهترین منبع برای دستیابی به جنبه های گوناگون بسیج و کشف مفهوم حقیقی آن مهمترین کلام و پیام بانی آن یعنی حضرت امام خمینی (ره) است. از بررسی بیانات و پیام های امام راحل (ره) پیرامون بسیج نکات زیر بدست می آید:
1- بسیج، تفکر، نگرش و فرهنگ خاصی است که از اسلام ناب و زلال معرفت کلام حق ( قرآن) و از سیره و کردار اولیای حق و عترت نشات گرفته و مظهر و مصداق همه خوبیها و ارزشهای اسلامی است. خود، ارزش است و معیاری برای ارزشی بودن که اعضای آن از عشق های دروغین و مجازی جدا و به عشق حقیقی پایدار و جاودانی وصل شده اند.
2- بسیج مصداق کامل عشق به حق است. بسیج مدرسه و آموزشگاهی است که شاگردانش از یک سو عاشقان حقیقت و سرسپردگان ولایتند و از سوی دیگر بریدگان از دنیا و رسیدگان به اعلایند.
3- بسیج، میقات پابرهنگان، محفل مستضعفان و ستمدیدگان صالحی است که وعده تخلف ناپذیرالهی آنان را وارثان زمین خوانده تا اندیشه پاک اسلامی را برفراز عالم عروج دهند و خود نیز به معراج بروند تا نزد حق از مقربان درگاهش باشند.
4- بسیجیان لشکریان مخلصی هستند که در لحظات خطر و هجوم دشمن به مرزهای اعتقادی، ارزشی و جغرافیایی : اقلیمی ایران اسلامی سراز پانشناخته و بدون هیچ چشمداشتی، آگاهانه و عاشقانه به جهاد در راه حق برمی خیزند.
5- بسیج شجره طیبه ای است که در وحی و کلام الهی ریشه دارد و با انوار هدایت و بصیرت قرآن و عترت رشد و شکوفایی یافته و با تمسک به حبل و ریسمان حق و عروه الوثقی، شاخسارش را تقویت نموده و شکوفه های خود را با وصال به معبود معطر و بارور ساخته است و در یک کلام، با بندگی و پیروی از حق تعالی، درخت تناوری گشته است تا فضای مسموم باطل و باطل پرستان را از صفحه روزگار محو سازد و سرسبزی و شادابی حاکمیت حقیقت را نمایان سازد.
براین اساس بسیج با عقبه اعتقادی ریشه دار و گستردگی و دامنه وسیع خود در تمام اقشار و بخش های جامعه کارکردهای اجتماعی متعددی دارد و با تلفیق ایمان ناب و عمل صالح در همه عرصه های فرهنگی، علمی، اقتصادی ، سیاسی و نظامی چشم انداز روشن و درخشانی را فراروی ملت مومن و انقلابی ایران قرارداده است که موفقیت های چشمگیر بسیجیان درالمپیادها و صحنه های خلاقیت و ابتکار نمونه بارز آن به شمار می رود.

 

بهزاد کاظمی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( جمعه 86/11/12 :: ساعت 6:0 صبح )
»» ضرورت تقویت بسیج در جنبش نرم افزاری

سیدمهدی حسینی

«اگر کشوری خواهان عزت، اقتدار، استقلال، هویت، امنیت و رفاه است باید دارای توانایی علمی باشد و این واقعیت انکار ناپذیر طبیعت جریان زندگی است.» این سخن بخشی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که چند ماه پیش در جمع صدها تن از افتخارآفرینان المپیادهای علمی ایراد گردید. همه نهادها و سازمان های علمی، فرهنگی و امنیتی کشور مخاطب این سخن قرار دارند. اما در این بین مجموعه بسیج بیشتر از همه مورد خطاب قرار گرفته است. بسیج از یک سو یک وجهه ملی، مردمی ، انقلابی، فرهنگی و مقید به قوانین شرع و برخوردار از عنایت رهبری است و از سوی دیگر حضور فراگیری در سطح کشور و اقشار مختلف دارد و می تواند نقش بی بدیلی در نهضت علمی کشور ایفا نماید. به عبارت دیگر هیچ جریانی به اندازه بسیج چنین قابلیت هایی را ندارد تنها مجموعه ذی ربط بسیج است که می تواند با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه خود، توانمند یهای علمی کشور را به حرکت درآورد. با ارائه راهکارهای علمی و نو به نیازهای حیاتی و اساسی کشور پاسخ دهد. جماعتی که هم دغدغه دارد و هم بدون منت می تواند به رهنمودهای رهبری انقلاب جامه عمل بپوشاند درنهایت بسیج و تفکر بسیجی است.
رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر به کرات در سخنرانی های خود اقشار مختلف بسیج بویژه قشر دانشجو ، طلبه، اساتید حوزه و دانشگاه را مورد خطاب قرارداده وخواستار پیگیری موضوع «تولید علم و جنبش نرم افزاری» شده است. از جمله اینکه به صراحت بیان فرمودند:« عزت و سرافرازی که بسیج در دوران دفاع مقدس حافظ آن بوده امروز هم باید با تولیدعلم و نوآوری های علمی جریان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را عزتمند و سرافراز کند.»
معظم له در بیان دیگر تاکید کردند:« اقتدار و قدرت ملی کشور از طریق بسیج در جامعه همواره جلوه پیدا کرده و امروز باید در تولید فکر و رهایی از معضلات و مشکلات جامعه اقتدار را حفظ کند و بدرخشد و افتخارآفرین باشد.»
استقلال کشور که دغدغه همیشگی امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست وبسیجیان با تفکر خودکفایی و رهایی از وابستگی گام های بسیار ارزشمندی در عرصه های امنیتی، علمی و فرهنگی و اقتصادی کشور برداشته اند اما امروز باید بیش ازپیش جریان بسیج در مقوله تولید علم و جنبش نرم افزاری تقویت گردد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( یکشنبه 86/10/9 :: ساعت 12:0 صبح )
»» سیج، عنصری بی همتا

مهدی بهشتی نژاده

بارها اشاره به این موضوع داشته ایم که چرا بدخواهان و گاه جاهلان تلاش دارند تا بسیج را صرفا یک نهاد نظامی یا شبه نظامی به تصویر بکشند. آیا غیر از این است که از کارکردها و بهره مندی از ظرفیت های دیگر بسیج واهمه دارند. فهم این مطلب کمک می کند به این که پاشنه آشیل ترس بدخواهان بسیج را به خوبی بشناسیم و با تغییر رویکرد از تمامی ظرفیت های بسیج در تمامی عرصه ها بهره لازم را ببریم. با اندک نگاه به سه دهه گذشته متوجه می شویم که نگاه به بسیج نگاه فصلی یا موسمی، نگاه موضوعی و یا نگاه زاویه ای بوده است. به عنوان مثال برخی تلاش دارند تا ظرفیت و کارکرد بسیج را با توجه به تجربه دوران دفاع مقدس صرفا امنیتی ببینند و در دوران سازندگی تکنوکراتها و یقه سفیدان تلاش کردند با طرح شعار توسعه محوری همراه با تخصص، بسیج را به حاشیه برانند و در دوره دوم خرداد و به اصطلاح اصلاح طلبان به خاطر دغدغه های ارزشی بسیجیان با تهمت و افترا و لباس شخصی ها تلاش نمودند این تفکر در حاشیه قرار گیرد. اما بسیج یک مدافع انقلابی همواره به همراه خود دارد که آن را برای دفاع از انقلاب اسلامی حفظ کرده و به تمام ظرفیت های آن نیز توجه داشته است. ترسیم حرکت در میدان سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم، دشمن شناسی، رویارویی با نظام سلطه، کسب معنویت و روحیه مجاهدت، با تمام زوایای آن کاری است که سالیان متمادی و در مقاطع مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است. از جمله انتظارات برحق ایشان از متولیان امر بسیج در برنامه ریزی و ظرفیت سازی است. منظورایشان از این امر توجه به ایجاد این ظرفیت، برای مسئولیت پذیری بیشتر است زیرا معتقدند ظرفیت بسیج فراتر از دیگر تشکلها است. یکی دیگر از زوایای ظرفیت سازی مربوط به مقوله فهم سیاسی است. بسیاری از ورود بسیج به این عرصه علاقه مند نیستند، در حالی که هرچه عمق فهم سیاسی بیشتر باشد میزبان مجاهدت و مجادله با نظام سلطه بیشتر خواهد بود. رهبر فرزانه انقلاب در پاسخ به دانشجویی که در مورد ورود به سیاست سوال کردند، فرمودند: مگر مجموعه بسیجی آن هم بسیجی انقلاب و دانشجوی انقلاب می تواند نسبت به مسایل سیاسی کشور بی تفاوت یا بدون موضع و بدون نظر باشد؟ ایشان سپس تصریح فرمودند که دانشجو نباید محافظه کار باشد ولی باید هوشیار و بیدار باشد. در فرازی دیگر معظم له با طرح تفاوت نوع برخورد نظام سلطه در جنگ نظامی یا جنگ فرهنگی یا سیاسی و یا امنیتی می فرمایند:« گاهی اوقات دشمن کار را به گونه ای ترتیب می دهد که حرف حقی از زبان یک نفر صادر می شود، دشمن ناحق و باطل است اما چرا؟ ... چون می خواهد پازل خودش را کامل کند... اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را کامل نباید کرد. در این حد هوشیاری لازم است، بله وارد سیاست بشوید و فکرسیاسی کنید اما بسیار هوشیار. دشمن نباید از هیچ حرکت واظهار و موضعگیری شما استفاده کند. این اصل اول و خط قرمز است.» (31/2/86)
از دیگر تاکیدات ایشان توجه به دایره و شمولیت بسیج ( ارتش بیست میلیونی ) است. از این منظر «بسیج به معنای فرد یا مجموعه آماده برآوردن نیازهای انقلاب است در هر زمان و از هر نوع؛ بسیج یعنی این» بنابراین وسعت دید و نظر رهبر معظم انقلاب از بسیج بسیار فراتر از دید متولیان امور بسیج است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/9/5 :: ساعت 12:0 صبح )
»» زاد روز بسیج

مرضیه خبیری

بسیجیان، دلباختگان حقیقت و خودباختگان فضیلت، اصیل ترین سپاه نور و روشن ترین پگاه سرور هستند، که ریشه روشنایی را در دل کویر سیاه شب کاشته اند و پرچم نور را برتارک رفیع دنیای تیره و تار برافراشته اند.
آن گاه که، آذرخش اولین شمشیر استکبار، فریاد سرخ رگ های استضعاف را برسینه سیاه آسمان پاشید، این بسیج بود که از حلقوم او فریاد کشید و بر بیداد خروشید.
آن گاه که، دست بیداد قابیل اولین ستمگر تاریخ، نخستین قطره سیاه مرگ را در کام هابیل اولین ستمدیده تاریخ، چکاند و نخستین قطره سرخ خون مظلوم بر خاک ریخت، این بسیجیان بودند که با هابیلیان آمیختند و درجبهه ای به وسعت زمین و فرصت زمان با قابیلیان در افتادند.
آن گاه که بردگان در مصر درکنار اهرام پرپر می شدند وگروه گروه به خاک می افتادند، این بسیجیان بودند که از خاک آنها جوشیدند و بر فراعنه شوریدند.
آن گاه که محمد (ص) آخرین پیام آور آسمانی بت ها را شکست و غل و زنجیرهای اسارت را از هم گسست، این بسیج بود که با شوق و اشتیاق شهد کلامش را نوشید و زمزمه آزادی را از زمزم پیامش نوش جان کرد.بسیج در رکاب علی (ع) پیکار کرد و با بلال شکنجه شد و به همراه ابوذر در ربذه زهر غربت نوشید، با میثم تمار سردار بسیجیان، بر سر دار سرود سروری سرداد.با علی (ع) تنهایی را دردمندانه نالید، با حسن (ع) در بی وفایی یاران ناپایدار گریست و با حسین (ع) در رکاب یاران وفادار، ثار خود را ایثار کرد.همه جا پابه پای ستمدیدگان بر دشت های تشنه ارزش ها بارید و در جای جای کویر تاریخ جوانه های جوانمردی و شکوفه های شادی رویاند.
و آن گاه که اهریمنان حق ستیز، ناجوانمردانه به سوی مرزهای ایران اسلامی هجوم آوردند، این شما سروقامتان سرافراز تر از سهند و استوارتر از الوند در برابر آنها قد برافراشتید و در سنگر مقاومت، قیامت آفریدید. البرز در قامت و الوند را در استقامت شرمنده کردید. کاروان کاروان چون کارون به جبهه ها روان شدید.صخره ها را زیر گامهایتان نرم کردید و سنگ های سخت را به سخره گرفتید. چون آشیان در آسمان داشتید و آشیانه دنیا برایتان تنگ بود. اما در برابر دشمن سرخم نکردید. به شقایق ها شوق شکفتن آموختید. آن چنان سر از پا نشناخته، به سوی جبهه ها یورش آوردید که دشمن را به پوزش واداشتید. و آن گاه که کبوتر سپید بال صلح بر عقاب خونین بال جنگ چیرگی یافت، شعله های جنگ خاموش شد، رگبار تفنگ از خروش افتاد و از ساقه آن گل رویید، باز این بسیج بود که پیشاپیش همه با قلم و کتاب در دست در جهاد سبز سازندگی شرکت کرد.
بسیج بغض فرو خورده و ندای فرو برده رنج دیدگان زمین و دلدادگان زمان است که بذر مقاومت را در دلها کاشته است.
ای بسیجیان سرافراز! پرچمتان همیشه در اهتزاز باد!



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( سه شنبه 86/8/29 :: ساعت 12:0 صبح )
»» وزیدن هوای تازه در بسیج

مهدی بهشتی نژاد

انتساب فرمانده جدید سپاه از سوی فرماندهی معظم کل قوا متضمن دو رویکرد حیاتی در سپاه و بسیج است. رویکردهایی که تحول و معنویت گرایی نام گرفت و بی شک هر عامل را که جزء شروط اساسی و لازمه تحقق این دو امر مهم به حساب آوریم، عامل انسانی در میان آنها از جایگاهی بس رفیع برخوردار است. چرایی این امر به وضوح روشن است که سپاه و بسیج یک موجود زنده است و موجود زنده برای بقای خود دائما نیازمند وزیدن هوای تازه می باشد. سال ها پیش یکی از فرماندهان بسیج در مصاحبه ای گفت: با سهم اندکی از امکانات و نیروی انسانی که به بسیج تعلق می گیرد چگونه می توانیم ارتش بیست میلیونی بسازیم؟ و چند سال بعد رهبر معظم انقلاب به متولیان امر درخصوص توجه بیشتر به بسیج هشداری دادند و از آن پس تحول و پویایی و حرکت منظم بسیج، در دستور کار فرماندهان ارشد سپاه و بسیج قرار گرفت. این عزم امروز در سپاه و به ویژه در فرمانده کل سپاه به حول و قوه الهی بیش از گذشته هویداست. شاهد آن انتساب فرمانده نیروی مقاومت بسیج با همه تجربه گرانسنگ وی به سمت ریاست ستاد مشترک سپاه از سوی فرماندهی معظم کل قوا و از سوی دیگر برعهده گرفتن مسئولیت مستقیم ارتش بیست میلیونی توسط سردار فرماندهی کل سپاه است.
بنابراین بسیجیان عزیز چشم انتظار وزیدن هوای تازه بر قامت بلند گلستان حضرت امام(ره) می باشند. اما در میان ماموریت های پیش روی بسیج و شاید از مهم ترین اولویت های آن توجه به مقوله «فرهنگ» می باشد. موضوعی که هرگز از نگاه تیزبین رهبر معظم انقلاب لحظه ای مورد غفلت قرار نگرفته است. معظم له در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت فرمودند: «فرهنگ مانند هوا برای زندگی انسان اهمیتی حیاتی دارد و بسیاری از مشکلات جامعه با فرهنگ سازی حل می شود. بنابراین باید از بخش فرهنگ رفع مظلومیت شود.» شکی نیست که ایشان توجه به همه زوایای فرهنگ عمومی و جهت گیری های ارزشی را مورد مداقه و توجه قرار می دهند. ضرورت دارد این دو رویکرد مبارک یعنی تحول و معنویت در مرحله اول در عرصه فرهنگ ساری و جاری شود. برای فرهنگ سازی ضرورت دارد که ابتدا زوایای پیدا و پنهان آن رصد گردد و سپس آسیب شناسی شود و پس از آن است که می توان ارزش ها، هنجارها، باورها و اعتقاداتی که منجر به ماندگاری و استقامت و پایداری یک ملت می شود را در قالب مهندسی فرهنگی لحاظ کرد. مرحله بعدی تربیت نیروی انسانی در حوزه های مختلف این عرصه می باشد، ضرورتی که کمبود آن به شدت در عرصه فرهنگ امروز جامعه ما هویداست. چرا رهبر معظم انقلاب صحبت از مظلومیت فرهنگی می نمایند؟ کاملا روشن است آیا سزاوار است بعد از 28 سال که از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد شاهد صحنه ای باشیم که وزیر ارشاد دولت اصولگرایش با تفکر بسیجی در میدان عمل قرار گیرد اما از کمترین نیروی انسانی هنرمند و متعهد در زوایای مختلف برخوردار باشد. از سوی دیگر نباید تنها دولت اصولگرا تمام بار مظلومیت فرهنگی را بر دوش بکشد. باید چاره ای اندیشید و سهم هر سازمان و نهاد انقلابی حتی بسیج و سپاه در این مظلومیت فرهنگی مشخص و برای جبران آن اقدام شود.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( جمعه 86/7/27 :: ساعت 12:0 صبح )
   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 9
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 155964
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب