سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، نرمش و ملایمت در همه چیز را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
نوای دلنشین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کاملترین بسیجی

احسان آیتی

از همان لحظه ولادت و ماجرای ظهورش در دنیای مادی آشکار شد که عظمتی بی نظیر و خلقتی بی بدیل پا به عرصه گیتی گذاشته است و این نشان از این دارد که بشر باید توجه والا و عمیقی به این مخلوق و هدیه الهی داشته باشد.
در این میان چند خصوصیت مشترک بین آن امام همام و «بسیج و بسیجیان» وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می شود.
1- ولادت در خانه خدا: آنچه مورخین از هر سنخ به آن اتفاق نظر دارند این است که علی(ع) در خانه کعبه متولد شده است و ولادتی شبیه معجزه داشته است. شکل گیری بسیج نیز از مساجد و به نوعی از خانه خدا بوده است و اولین پایگاههای بسیج مردمی در مساجد تشکیل شد.
2-تربیت الهی: امیرالمومنین (ع) به دلیل پاره ای از مشکلات مالی خانواده خود، از کودکی تحت سرپرستی پیامبر اعظم (ص) بود و از سایه سار وجود گرامی ایشان تربیت و نمو یافت. از این رو از ابتدای کودکی در دامان پاک و الهی حضرت خاتم الانبیا معارف الهی را آموخت.
سازمان بسیج نیز از آغاز شکل گیری بارهنمودها و پیامهای حضرت روح الله قرین بوده است و سخنان نورانی ولی فقیه عادل پارسا همیشه نشانگر جلوه های حقیقت و افشای باطل در نزد بسیج بوده است.
3- سبقت در تسلیم: بی تردید اولین مردی که به نبوت محمدی و دین اسلام شهادت داده است وجود مقدس حضرت امیر بوده است وایشان جزء السابقون است که در سخت ترین شرایط و اوضاع، حقیقت اسلام را پذیرفت. در روند پیروزی انقلاب نیز گروههای زیادی ادعای مبارزه با باطل و حرکت در مسیر حق را داشتند اما بسیاری از آنها رو سیاه شدند و تنها بسیج مردمی بود که در همراهی حرکت حق مدارانه امام جز اولینها بود و در پیشانی مبارزه قرار داشت.
4- ولایت پذیری: امیرالمومنین (ع) با وجود شخصیت والایی که داشتند اما خود را سرباز پیامبر می دانست و بارها فرمود اناعبد من عبید محمد و این گونه خاضعانه در برابر ولی امر خویش رفتار می کرد. ایشان مطیع کامل حضرت پیامبر (ص) بود و در دفاع از حریم ولایت تا مرز جان تلاش می نمود چنانچه داستان در بستر پیامبر آرمیدن ایشان در شب هجرت شهره است. بسیج نیز همواره گوش به فرمان ولایت بوده است در طول سالهای انقلاب به خوبی این قضیه مشهود است که در دفاع از ولایت، بسیجیان همیشه پیش قدم بوده اند.
5- پیشرو در جهاد و شهادت طلبی: شرح رشادتها و فداکاریهای امیرالمومنین (ع) در غزوات و جنگها چنان شهرتی دارد که بی نیاز از ذکر آن در این موجز است از آن سو نیز چنانچه حضرت امام (ره) در پیام سال 67 خود آورده اند. بسیج مصداق کامل ایثار، خلوص، فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و لشکر مخلص خداست و در دوران دفاع مقدس این نکته به خوبی روشن بود که «بسیج» شجاعانه می تازید و همچون مولای متقیان هیچگاه در نبرد عقب ننشست چنانچه امروز نیز چنین است.
6- معیار حق: پیامبر اعظم فرمود: الحق مع علی و علی مع الحق و نیز فرمود من ابی فقد کفر هر که علی را انکار کند کافر گردیده است و جایگاهش دوزخ است. همان گونه که علی (ع) در اسلام معیار حق و باطل است بسیج نیز در انقلاب معیار تشخیص حق از باطل است چنانچه امام (ره) در همان پیام می آورند غفلت از بسیج گرفتاری در آتش دوزخ الهی را به همراه خواهد داشت و نیز مقام معظم رهبری فرمودند دشمنان نظام هستند که با بسیج مشکل دارند.
7- مبارزه با تحجر و مادیگرایی و استکبار: یکی از خصوصیاتی که حضرت امام (ره) در آن پیام بر آن تاکید دارند این است که ملتی که در خط اسلام ناب محمدی (ص) است و با تحجر و پول پرستی و استکبار مبارزه کند باید بسیجی باشد و مبارزه با این سه پدیده نامبارک را برعهده بسیج می گذارد. در طول زندگی پر برکت حضرت امیر (ع) نیز مبارزه و ستیز با این سه موضوع به خوبی دیده می شود چنانچه در طول خلافتشان سه جنگ در گرفت که مصداق مبارزه با تحجر و مقدس نمایی (خوارج) و نبرد با استکبار و پول پرستی (معاویه و اصحاب جمل) بود. به گفته حضرت امام(ره) دفتر تشکل بسیج را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا کرده اند. از این رو با چنین تعریفی از بسیج ،مقایسه بسیج با وجود مقدس حضرت علی (ع) چندان هم بی راه نمی نماید چه آنکه امضای امیرالمومنین در دفتر تشکیل بسیج به عنوان کاملترین و بارزترین مصداق بسیجی، درخشان ترین است و در یک کلام «بسیجی یعنی علی که تمام وجودش وقف اسلام بود.»



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 4:22 عصر )
»» رویش های ماندگار

مهدی بهشتی نژاد

برخی از تئوریسین ها و نظریه پردازان انقلاب اعتقاد دارند هر انقلابی در رهبری سوم خود به سمت سراشیبی سقوط حرکت می کند. آنها بر این باور هستند که نسل سوم هر انقلابی به دنبال ارزش هایی متفاوت از ارزش های مورد نظر نسل اول و دوم انقلاب است. فرآیند رو به تزاید توطئه ها و دسیسه ها، کارشکنی ها، تحریم ها و تهدیدهای نظام سلطه از جزمیت این اندیشه حکایت دارد. آنها به دنبال گسست نسل سوم از دو نسل انقلابی گذشته می باشند.
در کشور جمهوری اسلامی ایران این درک درست حاصل شده است که دشمن دین و هویت جوانان و نسل آینده کشور ما را نشانه گرفته است. دشمن می داند که نسل سوم معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی می تواند با تکیه بر معنویت گام نهایی را در پیشرفت علمی برداشته و کشور ایران را برای همیشه در یک جهش تاریخی بزرگ قرار دهد. نسل سوم انقلاب با یک مطالعه تاریخی به خوبی درک کرده است که انقلابی را که نسل اول و دوم به دست او سپرده اند بر پایه های مستحکمی بنا شده است. نسل سوم می فهمد که در خلاء گام بر نمی دارد. بلکه می بایست اقدامی را انجام دهد که تاریخ بر عهده او گذاشته است لذا خود را در دعوای حذف یا ابقای تعهد یا تخصص قرار نمی دهد بلکه به هر دو آنها توجه جدی دارد. رویش های نسل سوم عقلانیتی به مراتب شایسته تر از آنچه متصور است دارا می باشد. زیرا این نسل پیام رهبر معظم انقلاب را در بعد معنویت گرایی به عنوان اکسیر و جوهره ذاتی خود و تولید علم و جنبش نرم افزاری به عنوان راه حل مسایل اساسی خود با جان و دل پذیرفته است. لذا نسل سوم انقلاب دارای دو ویژگی ممتاز می باشد:
1- معنویت گرایی: با وجود گسترده بودن دامنه شبیخون فرهنگی و بسط و توسعه مراکز فساد و فحشا در جهان اسلام به ویژه برنامه ریزی در قالب تهاجم رسانه ای علیه ایران اسلامی برای مسخ و بی هویت کردن جوانان این مرز و بوم فرآیند روبه رشد گرایش به معنویت روزبه روز بر عصبانیت دشمنان افزوده است.
معنویت گرایی نسل سوم مرحله تکامل گر معنویت گرایی نسل اول و دوم است که خط دهی و جهت دهی آن را رهبران انقلاب اسلامی یعنی حضرت امام خمینی(ره) و در حال حاضر رهبر معظم انقلاب برعهده دارند.
عزیمت جوانان این مرز و بوم در قالب کاروان های سراسری «راهیان نور» به سوی خاکریز های دوران دفاع مقدس و بهره گیری معنوی، همچنین حضور پرشور و موثر در هیئت های مذهبی، نمازهای جمعه و جماعات، توجه لازم به مقوله مهدویت و حضور در مسجد جمکران، زیارت عتبات عالیات، سفرهای عمره دانشجویی و دانش آموزی و حضور فراگیر در مراسم اعتکاف از سوی جوانان حاکی از رویش های جدید نسل سوم انقلاب اسلامی است. معنویت گرایی امروزه فراتر از مرزهای انقلاب اسلامی قلوب جوانان را تسخیر کرده است. گسترش روزافزون اسلام گرایی در بین جوانان آسیا، اروپا، آفریقا و حتی آمریکا پایه های لیبرالیسم و سکولاریسم و مکاتب دست ساز بشری را لرزان نموده است و اینها منبعث از قدرت الهام بخش انقلاب اسلامی است.
براساس اعلام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران استقبال مردم به ویژه نسل جوانان در مراسم معنوی اعتکاف در 5 سال گذشته رشد چشم گیری داشته است. در سال 81 بیش از 9 هزار نفر در تهران و در سال 85 به 49 هزار نفر رسیده است.
در سال 86 آمار معتکفین در استان تهران به بیش از 60 هزار نفر رسیده است این در حالی است که آماده سازی لازم از سوی مسئولین امر صورت نگرفته است، از میان شرکت کنندگان بیش از 70 درصد را جوانان و قریب به 30 درصد را میانسالان تشکیل می دهند.
2- تولید علم و حرکت در مسیر جنبش نرم افزاری: اگر نسل اول و دوم به دلیل هجوم بی رحمانه دشمن ناگزیر به دفاع از کیان نظام و انقلاب اسلامی شدند و ام القرای جهان اسلام که محل زایش تفکر اسلام ناب محمدی(ص) در عصر امام خمینی(ره) بود را با تمام وجود حفظ کردند نسل سوم انقلاب سیاست دفاعی خود را به سیاست تهاجمی در عرصه پیشرفت علم و فناوری تبدیل کرده است.
این نسل به خوبی دریافته که نظام سلطه با چنبره زدن بر علم و محصورنمودن آن تلاش دارد تا او را مطیع خود سازد برهمین اساس دستورالعمل و رهنمود و راهبری نیاز داشت. از همین منظر بود که رهبر فرزانه انقلاب «جنبش نرم افزاری و تولید علم» را به عنوان بستری برای رویش و حرکت و تهاجم در اختیار جوانان نسل سوم قرار داد. اینک که از آغاز آن هنوز فاصله ای نگرفته ایم حضور نمادین رهبر معظم انقلاب را در پژوهشکده رویان به نظاره می نشینم و شاهد شکوفایی و رویش این نسل برومند هستیم. اگر چه طرح آمار کمی از این اقدامات ارزشمند کاری سخت می باشد اما ذکر برخی از مصادیق آن می تواند جلوه ای از آن خوشحالی پرچمدار عرصه تولید علم را هویدا نماید.
موفقیت ایران در تولید رگ از نانو الیاف، تبدیل نفت خام سنگین به نفت خام سبک با کمک فناوری نانو، طولانی کردن عمر خرما با فناوری هسته ای، تصویربرداری MIR از پروتئین ها در مقیاس نانو، لایه گذاری در محیط پلاسما، تولید رادیو ایزوتوپ، تولید نخستین «جو» با فناوری هسته ای به میزان 2/4 تا 3/5 تن در هر هکتار در شرایط سخت محیطی و کاربرد تکنولوژی هسته ای در علم پزشکی (طب هسته ای به عنوان یکی از شاخه های پزشکی که نقش بسیار بالایی در درمان و پیشگیری دارد) و گل سرسبد همه این پیشرفت ها، پیشرفت در فناوری هسته ای و رسیدن به مرحله تولید سوخت هسته ای و... همه این موفقیت ها در زمینه تولید علم زمانی ماندگار شده است که با معنویت گرایی عجین شده است و ایران اسلامی حق دارد رویش های ماندگار خود را به پاس الطاف الهی به رخ نظام سلطه بکشد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/5/22 :: ساعت 3:0 عصر )
»» خط قرمز فعالیت بسیج

 سید مهدی حسینی

در اوایل خرداد ماه سال جاری جمع زیادی از دانشجویان بسیجی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. معظم له طی بیاناتی خطاب به آنان فرمودند:«باید هوشیار بود تا دشمن ازحرکت وموضع گیری واظهارات شما سوءاستفاده نکند واین به عنوان خط قرمز فعالیت هاست.
از این جمله کوتاه وپرمغز می توان این برداشت را داشت که رهبر معظم انقلاب دانشجویان بسیجی را به یک حوزه عملیاتی بسیار ظریف توجه داده و آن پرهیز از واردشدن در حوزه عملیات روانی دشمن است. شایعه سازی،شایعه پراکنی،ترویج فرهنگ تهمت وتخریب شخصیتها ،دامن زدن به اختلافات دوجریان رقیب ،به تمسخرگرفتن برخی از مواضع گروهها وجریانات داخلی، ایجاد فضای یاس وناامیدی، بدگویی از این وآن و... مصادیقی ازحوزه عملیاتی دشمن است که گاهی با تهمت زدن به یک شخصیت سیاسی مطرح زمینه اختلافات وکشمکش ها را افزایش داده و نیز زمینه فعالیت به نفع دشمن را فراهم می کند به این ترتیب برای ختم آن باید هزینه های زیادی را پرداخت کرد.تجربه روزهای سخت سال 1360 نشان داد که برخی از افراد مومن، بسیجی،جبهه رفته، روحانی، تحصیل کرده، پاسدارانقلاب، مبارز زندانی کشیده وکتک خورده ساواک گاه مواضعی را اتخاذ می کردند که موجب تقویت عملیات روانی دشمن می شد ومشاهده گردید در مخالفت با شخصیت های علما، مدیر مدبرانقلاب مانند شهید بهشتی با دشمن هم صدا شدند. این حرکت تا آنجا پیش رفت که دیگر بهشتی در میدان نبود. در راستای پیشگیری از چنین تهدید هایی می بایست تدابیر عمیقی اندیشیده شود که نگارنده به زعم خود محورهای ذیل را پیشنهاد می دهد:
1- تشکیل کلاسهای ویژه در رابطه با عملیات روانی دشمن ضروری به نظر می آید بخصوص که در این ایام در آستانه تعطیلات تابستانی قرار داریم از این فرصت می توان بهره گرفت .شهید دکتر بهشتی در برابر عملیات روانی دشمن در آن زمان به صورتی ماهرانه با رعایت اصول برنامه ریزی وسکوت الهام بخش پاسخ می داد ولی امروز روشهای اینچنینی پاسخگو نیست ونیاز دارد برای نیروهای بسیجی و افراد انقلابی آموزش های بهتر وعمیق تری برنامه ریزی گردد.
2- مسئولین بسیج بخصوص آنهایی که ابزارهای اطلاع رسانی در اختیار دارند بایستی بیش از دیگران به حوزه عملیات روانی دشمن توجه کنند تا ضریب هوشیاری بسیجیان بیش از پیش در این رابطه تقویت گردد.
3- تاکید می گردد که دشمن هیچگاه از ابزارهای نرم دست بردار نیست و از نقاط آسیب پذیر جدی نظام اسلامی تلقی می گردد، همچنان که دشمنان در 18 تیر ماه 1378 از این ابزار بهره برد؟
4-فرماندهان سپاه وبسیج تدابیری اتخاذ کنند که در شرایط بحرانی و آشفتگی اجتماعی وسیاسی نیروهای عملیاتی بطور صحیح مواضع اصولی خود را بدست آورند.
5- تعیین حدود وثغور خطوط قرمز فعالیت های بسیج در حوزه عملیات روانی دشمن حیاتی تر از خطوط قرمز فعالیت های سیاسی و فرهنگی می باشد با وجود اینکه تفکیک نا پذیر می باشد اما تشخیص خطوط باطل در حوزه عملیاتی روانی دشمن به مراتب سخت تر است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( دوشنبه 86/4/11 :: ساعت 12:0 صبح )
»» هر بسیجی یک وبلاگ

امروزه بیش از آنچه نتایج جنگها و منازعات بین المللی در صحنه های نبرد تعیین شود و بیش از آنچه میزان سلاحها و تعداد نفرات حاضر در جنگ تعیین کننده نتایج این منازعات باشد، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و اخبار و اطلاعات نقش ایفا کننده تری دارند. در واقع دسترسی به اطلاعات و ابزارهای فرهنگی در عصر کنونی بازوی قدرتمندی برای تمامی عرصه های اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی است. مصادیق زیادی در این زمینه وجود دارد که عملا رسانه ها هستند که تعیین کننده هستند.
به همین خاطر است که رابرت الگانت اندیشمند اجتماعی، شکست آمریکا در ویتنام را بر خلاف همه تجهیزات و نیروی انسانی و در مجموع برتری فیزیکی که آمریکا در جنگ داشت، مطبوعات و تلویزیون می داند. الگانت می نویسد: "برای اولین بار در تاریخ نتیجه یک جنگ در میدانهای نبرد تعیین نشد بلکه بر روی صفحات روزنامه ها و تلویزیونها سرنوشت جنگ رقم خورد."
یا در خصوص راه اندازی جنگ میان آمریکا کانادا و اسپانیا روزنامه ها بودند که نقش اساسی را ایفا نمودند. در زمان جنگ اول خلیج فارس نقش تلویزیونها به ویژه سی ان ان و بی بی سی و حتی در نبرد اخیر آمریکا و انگلیس به عراق نقش رسانه ها به ویژه خبرگزاریها، سایتهای خبری و وبلاگها انکارناپذیر است.اصطلاح جنگ شبکه ای در واقع ماخوذ از همین کارکردهای رسانه ای است.
به قول عبدالرحمن الرفاعی نویسنده عرب، ما در پروتکل های فلاسفه صهیونیسم این عبارات را می خوانیم که : لازم است که هیچ خبری در اختیار جوامع قرار نگیرد مگر اینکه با موافقت و تایید ما باشد و تحقق این امر جز با سلطه بر خبرگزاریها امکانپذیر نمی باشد"! صهیونیستها حتی مدعی هستند که رسانه های تبلیغاتی جهان وسیله ترویج اندیشه ها هستند و باید به تمامی در دست ما! باشند"!! یا مدعی هستند که ادبیات و روزنامه نگاری قویترین کانال آموزشی و تبلیغاتی هستند و این دو باید در چنگ ما باشند!! اینهایی که به قول قرآن مجید در صدد "یحرفون الکلم عن مواضعه" ،" آنها کلام را از جایگاه اصلی خود منحرف می سازند"،می باشند. و واقعاً هم همین گونه برای تحقق نیات شان عمل کرده اند. صهیونیستها مالکان و بنیانگذاران چهار خبرگزاری بزرگ دنیا یعنی رویتر، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و فرانس پرس(خبرگزاری دولتی فرانسه )بوده اند. آنها حتی بر روزنامه های معروف کشورهای غربی و به ویژه آمریکا مانند نیویورک پست، واشنگتن پست، دیلی نیوز و ...هستند. صهیونیستها از بزرگترین مالکان هالیوود و بیشترین کارگردانان این سینما را انها تشکیل می دهند. بنابراین بیش از آنچه نقش یا کارکرد دیگری را برای رسانه ها بخواهیم متصور شویم بهتر است از لقب ابزارهای ایدئولوژی ساز یاد کنیم که امروزه اساسا در دست صهیونیستها و به عنوان ابزاری در اختیار امپراطوریهای استکباری و استثماری واقع شده اند. جهان امروزی بیش از هر زمان دیگری به بحران معنویت دچار شده است شاید ظهور این ابزارهای فرهنگی یکی از مهمترین دلایل آن باشد. البته نگاه ما نسبت به کارکردهای این رسانه های جدید بدبینانه نیست بلکه این حقیقتی است که در عالم واقع مشهود است. ما معتقدیم که از این ابزارها نه فقط در جهت تخریب فرهنگ و کشتار انسانها می توان بهره گرفت بلکه می توان آنها را در جهت خدمت به بشریت مورد استفاده قرار داد. مقام معظم رهبری در تبیین این نوع بهره گیری می فرمایند:" آنها (دشمنان) غافلند از این‌که این ابزارها می‌توانند مورد استفاده ما هم قرار بگیرند. یعنی وقتی اینترنت به‌وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود. ما هم می‌توانیم از آن استفاده بکنیم. یعنی یک راه دوطرفه است. اگر دشمن می‌تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت‌ها و تازه‌های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می‌توانیم استفاده کنیم. ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم. چه مانعی دارد؟ از همان شیوه‌هایی که ضلالت را منتشر می‌کنند، می‌شود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم. استعداد ما در استفاده از ابزارها، استعداد بالایی است ... باید از این‌گونه ابزارها استفاده کرد تا هرچه ممکن است دایره اثرگذاری کار خود را وسیع‌تر کنیم."
در مقطع کنونی که تهدید تخریب ایدئولوژی ها و فرهنگ از طریق رسانه های نوین به ویژه رسانه های متعاملی چون اینترنت و قابلیتهای آن یعنی سایتها و وب سایتها و وبلاگها که امکان حضور مخاطب را در مواجهه مستقیم با صاحبان یا گردانندگان آن رسانه ها فراهم می کند ضروری است که هر کدام از ما به عنوان یک مبلغ یا هادی فرهنگی در صحنه جامعه مجازی حضور داشته باشیم. یعنی حضور صرف ما در جهان واقعی یک حضور ناقص است و مکمل آن ایفای نقش در جهان شبکه ای است. جهانی که رسانه های نوین این امکان را از صاحبان این ابزارهای تک صدایی تا حد زیادی سلب کرده است که افراد معدودی باید تصمیم بگیرند و آنچه می گویند در صحنه بین المللی باید به منصه ظهور برسد. ما هم با ایجاد یک وبلاگ یا راه اندازی یک وب سایت می توانیم به عنوان یک شهروند جهانی به مقابله با تهدیدات و تخریب ارزشها و انعکاس حقایق و تبلیغ واقعیتها بپردازیم. بیایید با طرح شعار "هر بسیجی یک وبلاگ" به جمع شهروندان دیجیتال برویم و مبلغ خوبی برای فرهنگ و هنر و ادبیات و اسلاممان باشیم. ما می توانیم اگر بخواهیم.
سید علی محمد آذربخش



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نوای دلنشین ( یکشنبه 85/12/13 :: ساعت 4:28 عصر )
<      1   2      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهید آشنایی که نمی‏شناسیمش/کوچکترین ژنرال مین روب دنیا
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
توسعه کیفی بسیج
سر مقاومت
نقش مرجعیت در بسیج مردمی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 46
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 156052
» درباره من

نوای دلنشین
نوای دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم هر آنچه به بسیج و بسیجی مربوط می‏شود را در این وبلاگ خواهیم آورد. شما هم ما را یاری کنید.

» فهرست موضوعی یادداشت ها
مصاحبه[20] . خطه خورشید[13] . یادداشت[12] . گزارش[11] . نمونه‏ها[9] . خبر[7] . سخن بسیجی[7] . مقاله .
» آرشیو مطالب
خطه خورشید
نمونه‌ها
یادداشت
مصاحبه
خبر
گزارش

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
اسناد افتخار

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب